Artykuły

Najlepsze tabletki na pamięć

Szybkie tempo życia, zła dieta, i ogromna ilość obowiązków przyczyniają się do systematycznego przeciążania naszego „wewnętrznego komputera” – mózgu, co może skutkować brakiem koncentracji i pogorszeniem pamięci. Wiele osób szczególnie wraz z wiekiem zauważa pogorszenie pracy mózgu.

Wg. badań European Brain Council co trzeci Europejczyk doświadczy choroby mózgu, a zaliczamy do nich m.in. demencję starczą, Chorobę Alzheimera.

Aby mózg pracował dobrze przez całe nasze życie, już teraz warto zadbać o jego kondycję. Na rynku mamy wiele suplementów, które poprawiają ukrwienie mózgu, działają antyoksydacyjnie, neuroprotekcyjnie i przeciwzapalnie.

Witamina D

Witaminie D przypisuje się bardzo wiele właściwości prozdrowotnych. Mimo że jest wytwarzana w naszym organizmie, bardzo często dochodzi do jej niedoborów, dlatego IŻŻ rekomenduje stosowanie witaminy D od września do kwietnia w dawce 800-2000 IU, w przypadku osób starszych nawet do 4000 IU. Witamina D ma silne działanie przeciwzapalne, wspomaga układ odpornościowy, aktywuje i dezaktywuje enzymy w mózgu i płynie mózgowo-rdzeniowym, które są zaangażowane w syntezę neuroprzekaźników i rozwój nerwów.

Zielona Herbata

Napar, który towarzyszy ludziom od ponad 5000 lat. To właśnie jemu przypisuje się cechy wpływające na zdrowie i uznaje się, jako receptę na długowieczność. Dzięki obecności polifenoli, a dokładniej EGCG uznana jest za jeden z najśliczniejszych antyoksydantów. W 2017 roku dokonano przeglądu badań w zakresie działania zielonej herbaty na funkcje poznawcze mózgu. Przeanalizowane badania dostarczyły dowodów, że zielona herbata wpływa na objawy psychopatologiczne (np. zmniejszenie lęku), funkcje poznawcze (np. poprawa koncentracji, pamięci) oraz funkcje mózgu (np. aktywacja pamięci operacyjnej). Dzięki tym właściwościom ekstrakt z zielonej herbaty jest m.in. zalecany osobom z zaawansowanymi już chorobami neurodegeneracyjnymi jak choroba Parkinsona, czy Alzheimera.

Miłorząb Japoński

Jest to jedno z najstarszych gatunków drzew pochodzących, nie jak sugeruje nazwa z Japonii, lecz tak naprawdę z Chin. Liście miłorzębu japońskiego wykazują właściwości antyoksydacyjne, chronią komórki nerwowe, poprawiają ukrwienie mózgu i zapobiegają tworzeniu się skrzepów w naczyniach krwionośnych.

Lecytyna

To naturalna substancja występująca w naszym organizmie. Stanowi ona część błon komórkowych. W jej składzie znajduje się cholina, która pobudza układ nerwowy, co poprawia koncentrację oraz proces zapamiętywania. Cholina może powodować zwiększenie syntezy acetylocholiny, neurotransmitera, który uczestniczy w przekazywaniu impulsów nerwowych pomiędzy neuronami.

Witamina B-12

Naukowcy od dawna badają związek między niskim poziomem B-12 (kobalamina) i pogorszeniem funkcji zapamiętywania. Według ekspertów Mayo Clinic pokrycie zapotrzebowania na witaminę B-12 w diecie może poprawić pamięć. Witamina B12 pomaga w utrzymaniu zdrowych komórek nerwowych i czerwonych krwinek. Niedobór tej witaminy, najczęściej u osób starszych i wegetarian może powodować pogorszenie pracy mózgu.

Bacopa Monnieri

W badaniach naukowych Bacopa monnieri znacząco poprawił wydajność w zakresie współczynnika „pamięci roboczej”

Wykazano także , że Bacopa poprawia pamięć, zarówno u osób zdrowych, jak i starszych, cierpiących na pogorszenie funkcji mózgu. 

Tyrozyna

Uważa się, że suplementacja tyrozyną zwiększa poziom neuroprzekaźników: dopaminy, adrenaliny i norepinefryny.

Zwiększając liczbę tych neuroprzekaźników, tyrozyna może pomóc poprawić pamięć i wydajność mózgu w sytuacjach stresowych. Badania pokazują, że tyrozyna pomaga w utrzymaniu sprawności umysłowej, gdy jest przyjmowana przed stresującą aktywnością. 

Karnityna

Acetylo-l-karnityna wykazuje działanie nootropowe, czyli poprawia funkcje poznawcze, pamięć, koncentrację, szczególnie poprzez syntezę acetylocholiny. ALCAR, bo tak brzmi inna nazwa tej substancji, wykazał w wielu badaniach korzystne działanie w leczeniu objawów otępienia oraz choroby Alzheimera. Ma także działanie neuroprotekcyjne.

W walce o zdrowie, w tym o tak ważny organ, jakim jest mózg warto wspomóc się gotowymi produktami i z bogatego wachlarza suplementów wybrać coś dla siebie. Nie zapominajmy także, że na pracę mózgu ma wpływ ogólny stan zdrowia, dieta, sen i umiarkowany wysiłek fizyczny. To zawsze suma wielu czynników.

Referencje:

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close