Nasiona chia – Zdrowy dodatek do diety

Chia (szałwia hiszpaństka) to niezwykłe ziarna, które łączą w sobie szerokie walory prozdrowotne, odżywcze i kulinarne. Jej niezwykłe właściwości sprawiły, że doceniali je już plemiona Azteków, dla których nasiona chia były jednym z najważniejszych źródeł składników odżywczych.  

Nasiona chia charakteryzują się wysoką zawartość błonnika, który reguluje procesy trawienne i sprzyja utracie masy ciała. To dlatego po zjedzeniu puddingu na bazie chia, przez długi czas czujemy sytość. Chia są również cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega 3, a także białka roślinnego. Dzięki temu połączeniu nasiona szałwii hiszpańskiej mają zdrolność zapobiegniu chorób sercowo-naczyniowych. Wśród składników, które znajdziemy w tych małych nasionkach znajdują się również: wapń, żelazo, magnez, fosfor i cynk. Biorąc nawet pod uwagę gorszą wchłanialność żelaza ze źródeł roślinnych – chia i tak zawiera go więcej niż popularny w tym temacie szpinak. Ze względu na wysoką zawartość wapnia, chia powinny się znaleźć w diecie każdej osoby, która z przyczyn zdrowotnych nie może spożywać nabiału, aby zapobiec niedoborom. Szałwia hiszpańska to również bogactwo antyoksydantów, czyli składników które mają zdolność ochrony przed rozwojem nowotworów. Te wszystkie właściwości sprawiają, że chia jest naprawdę wartościowym produktem, dzięki któremu możemy pozytywnie wpływać na stan zdrowia.  

Jeśli chodzi o zastosowania kulinarne- chia zasłynęła z puddingów, które można przygotować na przeróżne sposoby. W zależności od dodatków, mogą stanowić one pełnowartościowy deser lub lekką przekąskę o niskiej zawartości kalorii. Kulinarne zastosowanie chia może być jednak o wiele szersze. Przede wszystkim sprawdza się ona idealnie w postaci zamiennika jajek, dla osób które z powodów zdrowotnych nie mogą ich spożywać. Połączenie jednej łyżki chia i trzech łyżek wody sprawia, że otrzymujemy konsystencję białka jaja, które może utrzymać strukturę ciasta. Dodatkowo chia świetnie sprawdzi się jako dodatek do ciast, ciasteczek, tortów czy sałatek.

Chia stanowi świetne źródło wartościowych składników odżywczych, a do tego ma szerokie zastosowanie w kuchni. Włączenie jej do codziennej diety może ustrzec przed wieloma chorobami, poprawić trawienie i zapobiec niedoborom pokarmowym.  

Udostępnij znajomym...Share on Facebook0Share on Google+0
0

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *