Artykuły

Nie mogę spać! Dlaczego nie mogę zasnąć?

Problemy ze snem mogą dotykać wielu osób, niezależnie od wieku, płci czy trybu pracy. Może to spotkać każdego, nawet dzieci w wieku szkolnym, czy osoby potencjalnie poprawnie się odżywiające, trenujące i zdrowe.

Zazwyczaj pierwsze kłopoty pojawiają się przed samym zaśnięciem, kiedy to mimo zmęczenia i braku energii, nie można zrelaksować się i zasnąć. Kręcenie się w łóżku i obracanie z boku na bok potrafi trwać nawet kilka godzin. Często dodatkowo, nawet gdy dojdzie już do zaśnięcia, sen bywa bardzo płytki, krótki i przerywany, przez co nie dochodzi do poprawnej regeneracji i wypoczynku organizmu.

Jakie są konsekwencje zbyt małej ilości snu?

Konsekwencje takiej nocy potrafią być naprawdę poważne, nie tylko dotyczy to uczucia zmęczenia i braku energii w ciągu dnia, ale pogorszeniu ulega koncentracja, pamięć i mechanizmy regulacji łaknienia. W przypadku występowania permanentnego problemu z nieodpowiednim wypoczynkiem nocnym skutki mogą być naprawdę poważne i przyczynić się do wielu chorób.

Najczęściej wśród nich wymienia się:

  • problemy z metabolizmem, które mogą prowadzić do powstania otyłości lub nadwagi
  • insulinooporność
  • problemy z tarczycą
  • problemy kardiologiczne
  • zaburzenia nastroju
  • depresje i nerwice
UŁATWIA ZASYPIANIE I WPROWADZA ORGANIZM W STAN GŁĘBOKIEGO SNU

Dlaczego nie mogę zasnąć pomimo zmęczenia 

Przyczyn tego stanu może być naprawdę wiele. Powodem mogą być zarówno poważne choroby, jak i dość powszechne problemy, a także pozornie drobne rzeczy.

Problemy z zasypianiem a stres

Zazwyczaj trudności z zasypianiem dotykają osoby, które żyją w dużym stresie. Rozmyślanie o pracy i nierozwiązanych sprawach przed zaśnięciem nie ułatwia całego procesu zasypiania. Często u osób tych występuje bardzo wysoki poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu.

Problemy z zasypianiem a pora ostatniego posiłku

Kolejnym, ale dość błahym powodem może być odczuwany głód, wiele osób na diecie redukcyjnej rezygnuje z kolacji, lub spożywa ją zbyt wcześnie nawet kilka godzin przed położeniem się do łóżka.

Gdy taka osoba kładzie się spać, uczucie głodu, a niektórych przypadkach nawet zbyt niski poziom glukozy we krwi, mogą powodować złe samopoczucie i problemy z zaśnięciem. Warto pamiętać, że ostatni posiłek najlepiej spożyć około 2-3 godziny przed snem, jednak nie może być on ciężkostrawny.

MELATONINA PRZYCZYNIA SIĘ DO POPRAWY JAKOŚCI SNU

Problem z zasypianiem a niebieskie światło

Wiele osób próbuje zasypiać w towarzystwie odpalonego telewizora, czy oglądając coś na telefonie. Niestety, ale emitujące przez te urządzenia niebieskie światło wpływa na przebieg podstawowych mechanizmów regulujących nasz sen.

Czyli na poziom melatoniny w mózgu, której wartość wzrasta wraz z zapadnięciem zmroku i spada wraz z większą ekspozycją na światło. W momencie, gdy dociera do naszego oka światło z telefonu lub telewizora, nieumyślnie sygnalizujemy organizmowi, że to jeszcze nie pora na nocną regenerację.

Problem z zasypianiem a przyczyny zdrowotne

Niestety na problemy ze snem mogą mieć wpływ też poważniejsze dolegliwości, z którymi nie poradzimy sobie samodzielnie. Osoby chorujące na poważne depresje i nerwice, choroby tarczycy, problemy hormonalne, lub przyjmujące leki na inne dolegliwości również mogą zaznać problemów ze snem. Niestety, ale w tym wypadku potrzebna jest pomoc lekarza, który musi zdiagnozować przyczynę, a dopiero następnym krokiem będzie opanowanie bezsenności.

Inne potencjalne przyczyny problemów z zaśnięciem:

  • zbyt późno spożywanie ciężkostrawnych posiłków
  • zła temperatura otoczenia (zbyt niskie lub zbyt wysoka)
  • stosowane leki
  • zbyt późne spożywanie produktów pobudzających np. coli, kawy, energetyków
  • drzemanie w ciągu dnia
  • zespół niespokojnych nóg
  • choroby psychiczne
  • stany bólowe
  • choroba refluksowa
  • nadciśnienie tętnicze

Jeśli od czasu do czasu masz problemy z zaśnięciem i nie są one spowodowane chorobą, tylko złą higieną snu lub chwilowym okresem stresowym. Wystarczą małe zmiany i wprowadzenie suplementów diety typu melatonina, GABA, CBD, czy adaptogeny. Jeśli jednak przyczyną bezsenności są choroby lub zmiana nawyków nie wpływa na poprawę zasypiania, warto skontaktować się z lekarzem.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close