Artykuły

Przedtreningówki – działanie i skutki uboczne

Przedtreningówki to klasa suplementów przeznaczona do stosowania przed treningiem, to oczywiście sugeruje sama nazwa kategorii. Istnieją przedtreningówki uniwersalne, czyli takie, które mogą stosować wszyscy sportowcy i osoby aktywne oraz specjalnie dedykowane różnym rodzajom sportów.

Dla kogo przeznaczone są przedtreningówki?

Przedtreningówki uniwersalne z reguły zawierają cały pakiet składników, które niekoniecznie muszą być idealne dla konkretnej dyscypliny sportu, którą uprawiasz. Charakterystyka pracy mięśni i wymagania nakładane na organizm ludzki podczas ekstremalnego wysiłku fizycznego, różnić się mogą nawet znacząco w zależności od tego, jaką dyscyplinę sportu preferujesz. Nieco innych składników będzie na etykiecie przedtreningówki poszukiwał maratończyk, a nieco innych, zawodowy kulturysta. 

Oczywiście osoby początkujące mogę spokojnie wybierać przedtreningówkę uniwersalną – ich poziom wytrenowania i zdolności treningowe nie wymagają zbyt wyrafinowanych składników. 

Inaczej ma się sprawa, gdy dany zawodnik jest już w kategorii półprofesjonalnej. Tutaj optymalizacja zarówno diety, regeneracji, jak i suplementacji powinna być już bardzo rygorystyczna. 

W związku z tym, iż nie wiem, w jakim sporcie się specjalizujesz, w tym artykule skupię się bardziej na przedtreningówkach uniwersalnych. Jeśli poszukujesz bardziej specjalistycznej wiedzy, dopytaj swojego trenera lub na własną rękę szukaj rzetelnych artykułów omawiających charakterystykę Twojego sportu.

Przedtreningówki – działanie

W największym skrócie mówiąc przedtreningówki, czyli napoje lub kapsułki/tabletki, które będziesz zażywał na +/- 30 minut przed treningiem, mają za zadanie wspomóc Twój wysiłek podczas wykonywania treningu. 

Często im bogatszy skład przedtreningówki, tym jej działanie może optymalizować na wielu ścieżkach, Twój wysiłek. 

Jak działają składniki zawarte w przedtreningówce?

  • pomagają rozwijać muskulaturę, 
  • wspierają możliwość wykonywania dłuższych treningów, 
  • wspierają możliwość wykonywania treningów o większej intensywności, 
  • zapewniają lepszą regenerację potreningową, 
  • działają osłonowo (antykatabolicznie) na Twoje mięśnie, chroniąc je przed nadmiernym rozpadem. 

Jednocześnie bardzo często zawierają również składniki przygotowujące Twój organizm do ekstremalnego wysiłku i to pomimo zmęczenia codziennymi czynnościami.

W części produktów przedtreningowych znaleźć możemy również składniki wspomagające procesy redukcji tkanki tłuszczowej. Takie produkty z założenia powinny być stosowane głównie w fazie odchudzania. 

Oczywiście w zależności od kompozycji składników zastosowanych w konkretnym suplemencie, niektóre ww. działania mogą być bardziej lub mniej odczuwalne/widoczne. Niektóre z ww., ze względu na brak konkretnego składnika w danym produkcie, mogą nie być odczuwalne w ogóle. 

Dlatego tak ważna jest uważna lektura składu suplementu!

Może się bowiem okazać, że główny powód zakupu konkretnego produktu może nie być realizowany z powodu braku jakiegoś składnika. Nie oznacza to jednak wcale, że dany produkt jest niepełnowartościowy. Jak wspomniałem wyżej nie dość, że zawodnicy różnych dyscyplin sportowych mogą korzystać ze specyficznych suplementów, to jeszcze każdy z nas może mieć indywidualne preferencje, które predysponują lub wykluczają jakiś składnik z idealnej (“dla mnie w danym momencie”) przedtreningówki.

Najważniejsze składniki

Przyjrzyjmy się teraz, jakie najczęściej składniki znajdują się w przedtreningówce oraz w największym skrócie spojrzymy, dlaczego właśnie one zostały przez producenta użyte.

Co najczęściej znajdę w przedtreningówce? – składniki

Kreatyna

Na temat kreatyny i jej wielorakiego zastosowania przed sportowca napisano już tomy książek. To nie czas i miejsce, aby to zbytnio rozwijać, dlatego wymienię tutaj tylko najważniejsze zastosowania kreatyny, które mogą wspomóc wysiłek na treningu:

  • zdolność do zwiększania siły ćwiczącego, 
  • zdolność do zwiększania zdolności ćwiczących wykorzystujących sporty o charakterystyce mieszanej np. sporty zespołowe,
  • zdolność do zwiększania masy mięśniowej,
  • zdolność do odsuwania zmęczenia w czasie,
  • zdolność do odczuwania mniejszego zmęczenia,
  • zdolność do zmniejszania uszkodzeń mięśni wynikających z treningu, 
  • zwiększenie wytrzymałości mięśniowej,
  • zwiększenie zdolności ćwiczących wykorzystujących sporty o charakterze wytrzymałościowym, 
  • zdolność do zwiększania tempa odnowy zasobów glikogenu, 
  • zdolność do redukowania poziomów miostatyny.

Aminokwasy

W dużej części przedtreningówek znajdziecie również wolne aminokwasy. Ich głównym zastosowaniem jest ochrona Waszych mięśni przed nadmiernym rozpadem wynikającym z procesów przebudowy mięśni po treningu. Najczęściej stosuje się formy wolnych aminokwasów, gdyż w bardzo krótkim czasie od spożycia pojawiają się w krwiobiegu i są już gotowe wypełniać swoją misję.

Pobudzenie przedtreningowe – najczęściej kofeina

Trudno spotkać osobę, która nigdy nie odczuwała korzyści, w postaci pobudzenia, po filiżance dobrej kawy lub herbaty. Często zmęczeni obciążeniami dnia codziennego, nie mamy już siły na poprawny trening. To właśnie w takim przypadku na pomoc może nam przyjść kofeina. O niebezpieczeństwie stosowania zbyt dużych jej dawek wspominam niżej – lektura obowiązkowa!

Pobudzenie wytwarzania tlenku azotu

Zwiększone wytwarzanie tlenku azotu odpowiedzialne jest między innymi za to wspaniałe odczucie często doświadczane przez kulturystów o nazwie “pompa mięśniowa”. Oczywiście nie o same odczucia chodzi producentom, choć wiem, że część trenujących poszukuje właśnie tego uczucia na treningu. Głównym zadaniem większego wytwarzania tlenku azotu jest dostarczenie zwiększonej ilości składników odżywczych do pracujących mięśni tak, aby mogły lepiej i dłużej wykonywać swoje zadanie na treningu. W tej kategorii producenci najczęściej wykorzystują cytrulinę i argininę.

Zdolność do wykonywania większych objętości treningowych

Aby treningi były jak najbardziej efektywne, muszą zapewnić odpowiedni poziom intensywności tak, aby stały się nowym wyzwaniem dla organizmu. Dodatkowo ten bodziec musi być utrzymywany przez odpowiednio długi czas. Dlatego producenci suplementów przekładają również wagę do tego, aby składniki przedtreningówki mogły spełniać i to zadanie. Beta-alanina jest tutaj ich głównym sprzymierzeńcem.

Wymienione tutaj składniki i ich zastosowania w przedtreningówce nie wyczerpują oczywiście ani fantazji producentów, ani zdolności świata nauki do poszukiwania coraz to nowszych substancji, wspierających wysiłek sportowca. Dlatego w wielu przedtreningówkach znajdziecie również wiele, wiele innych składników. 

Wszystkie jednak mają jedno główne zadanie. A brzmi ono tak:

Możesz i powinieneś dać siebie więcej na każdym treningu! 

Przedtreningówki – skutki uboczne

Ten rozdział zacznę może nietypowo – od cytatu:

“Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, bo tylko dawka czyni truciznę” (Paracelsus 1493–1541).

Podobnie jest w przypadku przedtreningówki. 

Trudno mówić o skutkach ubocznych bez dokładnej znajomości konkretnej osoby. Jego oczekiwań i stanu zdrowia. 

Z tego powodu, mogę jedynie rozpatrywać ogólne zalecenia.

Kto musi powstrzymać się od stosowania większości przedtreningówek?

  • dzieci i osoby niepełnoletnie,
  • kobiety w ciąży, 
  • kobiety karmiące,
  • osoby w trakcie starania się o potomstwo,
  • osoby cierpiące na choroby układu krążenia. 

Dodatkowo zawsze należy dokładnie analizować skład konkretnego produktu, sprawdzając, czy nie ma się alergii lub nadwrażliwości na którykolwiek ze składników!

Na co muszę uważać stosując przedtreningówkę? 

Jeżeli w ciągu dnia spożywasz dużą ilość produktów, z reguły napojów, choć nie tylko, zawierających kofeinę, a ten składnik zawarty jest w suplemencie, który akurat chcesz stosować, zwróć uwagę na dzienną dawkę kofeiny.

Między innymi z tego powodu polecam rozpoczynanie stosowania nowego produktu, dotyczy to również przedtreningówek, od najmniejszej możliwej dawki, na przykład połowy porcji zalecanej przez producenta suplementów.

Jeżeli nie występują niepokojące objawy i dobrze tolerujesz konkretny produkt, możesz po kilku dniach stopniowo zwiększać porcję do takiej, którą rekomenduje producent. Mając w pamięci cytat, od którego rozpocząłem ten rozdział, nie przekraczaj wielkości podanej przez producenta!

Jeżeli przedtreningówka zawiera składniki mające za zadanie pobudzenie do działania Twojego organizmu – najpopularniejszym chyba składnikiem w tej kategorii będzie kofeina – zwróć uwagę, aby porcję przyjmować z dużym oddaleniem od planowanego czasu udania się na spoczynek.

Tolerancja na tego typu składniki jest mocno zróżnicowana i niektóre osoby mogą przyjmować kofeinę stosunkowo w krótkim odstępie od snu, podczas gdy inni muszą zachować wielogodzinny odstęp.

Stosując przedtreningówkę oraz większość bardziej “wyszukanych” suplementów, zachowaj szczególny umiar w spożywaniu alkoholu.

Jeśli jesteś w trakcie leczenia – skonsultuj zatem stosowanie przedtreningówki z lekarzem!

Tagi

Zbyszko Tarczewski

Twórca i Redaktor Naczelny magazynów: polski - Perfect Body i międzynarodowy - Perfect Body Elite. Autor ponad 350. artykułów z dziedziny fitness, zdrowia, sportów sylwetkowych i siłowych, diety oraz suplementacji. Recenzent wszystkim wydawanych artykułów w ww. magazynach.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close