Artykuły

Spirulina może pomóc obniżyć ciśnienie krwi?

Problemy z kontrolą ciśnienia tętniczego stanowią większe wyzwanie dla publicznej służby zdrowia, aniżeli mówią statystyki. Otóż wiele osób żyje z nadciśnieniem, nie zdając sobie z tego sprawy, aż do momentu wystąpienia poważniejszych zaburzeń krążeniowych. Głównym problemem wydaje się być nadmierna ekspozycja na czynniki stresogenne i kiepską dietę oraz zbyt małe zaufanie do prozdrowotnego działania substancji pochodzenia naturalnego. Dobrym przykładem jest tutaj spirulina.

Czym jest spirulina?

Wielu naukowców twierdzi, że ludzie wiedzą obecnie więcej na temat otaczającego Ziemię kosmosu, aniżeli na temat oceanów i mórz. Cały czas odkrywane są bowiem organizmy żywe, które zasiedlają największe na świecie zbiorniki wodne. Przykładem na to jest jedno z odkryć lat 40. XX wieku, a mianowicie odkrycie spiruliny.

Spirulina to cyjanobakteria (zalicza się do sinic), która podobnie jak rośliny przeprowadza fotosyntezę. Jest pewnego rodzaju łącznikiem pomiędzy królestwem bakterii a królestwem roślin. Ponadto zawiera barwniki cyjanowe i karotenowe, przez co charakteryzuje się niebiesko-zielonym zabarwieniem. Nazwę zawdzięcza nieco skręconej postaci fizycznej, w jakiej występuje. Spirulina pozyskiwana jest z wód zarówno słodkich, jak i słonych, w klimacie ciepłym.

Jaki skład odżywczy ma spirulina?

Mimo że spirulina jest niezwykle prosta w swojej budowie, dostarczać może do organizmu szereg substancji odżywczych. Wykazuje tak dużą gęstość odżywczą, że posłużyła do produkcji suplementów diety dla pracowników Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA). Spirulina może być źródłem białka, gdyż zawiera nawet do 70 g protein na 100 g produktu, przy czym warto zaznaczyć, że wahania międzygatunkowe w tej kwestii mogą sięgać nawet kilkudziesięciu procent.

W składzie spiruliny występuje również żelazo, magnez i potas oraz liczne antyoksydanty, głównie fikocyjaniny, czy kwasy fenolowe i flawonoidy. Za składem tym idą liczne właściwości prozdrowotne. Istnieją przesłanki pochodzące z różnych modeli badawczych wskazujące na potencjał spiruliny w kierunku łagodzenia m.in. zaburzeń glukozowo-insulinowych, lipidowych, czy zaburzeń kontroli ciśnienia tętniczego.

Czy spirulina obniża ciśnienie?

W jednym z przeglądów naukowych, a dokładniej w meta-analizie badań naukowych spiruliny przeprowadzonych z udziałem ludzi, wykazano, że działa ona obniżająco wobec zarówno ciśnienia skurczowego, jak i rozkurczowego, a efekt ten jest szczególnie widoczny u osób z nadciśnieniem. Badania spełniające kryteria niezbędne do sporządzenia takiej analizy w sposób rzetelny uwzględniały stosowanie spiruliny w postaci suplementu diety w dawkach 1 – 8 g przez 2 – 12 tygodni.

Włączenie jej do diety osób z predyspozycjami do nadciśnienia może być pomocnym wsparciem układu sercowo-naczyniowego. Efekt ten osiągany jest m.in. dzięki zawartości elektrolitów, takich jak potas i magnez, antyoksydantów, a także aktywnych biologicznie peptydów wpływających między innymi na rozluźnienie naczyń krwionośnych. Osoby ze zdiagnozowanym nadciśnieniem i / lub stosujące leki regulujące ciśnienie suplementację powinny skonsultować z lekarzem specjalistą oraz dietetykiem.

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close