Artykuły

Witamina D dla seniorów – jaka dawka?

Witamina D należy do związków rozpuszczalnych w tłuszczach. Wyróżniamy dwa typy tej witaminy, D2 – ergokalcyferol, który znajduje się w produktach pochodzenia roślinnego oraz D3 – cholekalcyferol, który znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego, głównie w jajkach, tłustych rybach i w mniejszej ilości w tłustym nabiale. Jednak głównym „źródłem” tego związku dla człowieka są promienie słoneczne.

Skóra pod wpływem promieni UVB ma możliwość syntetyzowania cholekalcyferolu, przez co częściowo pokrywane jest zapotrzebowanie na ten związek.

Skąd zatem niedobory?

Rozróżniając aż tyle potencjalnych źródeł witaminy D, wydawać by się mogło, że nie powinien panować niedobór tej witaminy. Nic bardziej mylnego. Mówi się, że około 90% populacji polskiej ma niedobór tego ważnego dla zdrowia związku. Witamina D odpowiedzialna jest za gospodarkę wapniowo-fosforanową, układ immunologiczny, gospodarkę cukrową i starzenie się komórek. Szczególnie na niedobór tej witaminy mogą skarżyć się osoby starsze, w przypadku których stworzono rekomendacje co do suplementacji tego związku.

Osoby w podeszłym wieku, często mogą posiadać potencjalnie upośledzoną lub ograniczoną wchłanialność wielu związków wraz z pożywieniem, wynika to z wielu przyczyn. Począwszy od ograniczeń związanych z przyjmowanymi pokarmami np. stosowanie diet lekkostrawnych, ograniczeń produktowych (np. eliminacja orzechów, produktów pełnoziarnistych) oraz mniejszej ilości pokarmów (wraz z wiekiem spada zapotrzebowanie energetyczne). Wiele osób ma problemy trawienne oraz stosuje wiele leków, które również mają wpływ na przyswajanie wielu prozdrowotnych związków.

Absorpcja i metabolizm witaminy D3 wraz z wiekiem maleje, a musimy zaznaczyć, że tylko 20% witaminy D pochodzi z pożywienia. Drugim ważnym elementem jest pogorszenie syntezy witaminy D3 poprzez skórę. Wiele osób zauważa, że osoby starsze unikają słońca, zazwyczaj nie odsłaniają przedramion oraz podudzi, co wpływa na mniejsze działanie słońca.

Najnowsze zalecenia 

W 2018 roku wprowadzono rekomendacje „zasady suplementacji i leczenia witaminą D – nowelizacja”, w których proponuje się osobom starszym przyjmowanie przez cały rok witaminy D3 w ilości od 2000 do 4000 IU na dobę. Wartości te mogą być jednak różne, w zależności od stanu zdrowia danej osoby, dostarczenia jej z pożywieniem oraz masy ciała.

O tym, jak ważna jest witamina D, nie trzeba przypominać, dlatego warto zadbać o seniorów w domu i wspomóc ich zdrowie poprzez suplementację witaminy D3. Zaleca się jednak przed wprowadzeniem wysokich dawek, zbadać poziom tej witaminy w organizmie i skonsultować z lekarzem całoroczną suplementację.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close