Artykuły

Witaminy i minerały w płynie – czy warto stosować?

W przypadku diety, która nie jest kompletna pod względem niezbędnych związków o charakterze odżywczym, w tym witamin, z pomocą przyjść mogą suplementy diety zarówno jedno- jak i wieloskładnikowe, które często nazywane są multiwitaminami.

Dostępne na rynku suplementów jest wiele rodzajów multiwitamin, a jednym z kryteriów wyboru jest postać fizyczna – wedle upodobań sięgnąć można po produkty w postaci kapsułek, tabletek, czy gotowego płynnego roztworu oraz proszków. Konsumenci tego typu preparatów najczęściej mają na celu uniknięcie pewnych chorób, wsparcie terapii niektórych schorzeń, czy ogólną poprawę nastroju i samopoczucia.

Postać witamin i składników mineralnych

Rynek suplementów diety dla ułatwienia podaży niezbędnych witamin, czy związków mineralnych oferuje różne drogi do ich konsumpcji. W sprzedaży dostępne są produkty pod postacią tabletek (twardych, zbitych), kapsułek (miękkich, wypełnionych proszkiem), a  także koncentratów płynnych (o różnym stopniu zagęszczenia) czy proszków (do przyrządzenia roztworu). Sugerowana przez producentów porcja najczęściej dostarcza 20 do 100% (oraz niekiedy więcej) dziennego zapotrzebowania na dane związki chemiczne o charakterze odżywczym.

Zalety produktów w płynie

Rozważenie suplementacji diety witaminami i składnikami mineralnymi w postaci płynnej może być warte uwagi z kilku powodów. Niekiedy zdarza się, że przełykanie tabletek (czasami nawet kapsułek) sprawia trudności i może być wręcz niemożliwe dla danej osoby. Ponadto forma płynna witamin (na przykład w postaci tzw. shota o pojemności niecałych 100 ml)  najczęściej charakteryzuje się słodkim, owocowym smakiem oraz brakiem dodatku cukru, zatem może być alternatywą dla słodkich napojów u osób na dietach redukcyjnych.

Kolejną zaletą jest to, że płynną multiwitaminę ze składnikami mineralnymi, a także mniej kompleksowe produkty często łatwiej jest ze sobą zabrać na cały dzień poza domem, czy na krótki wyjazd, niż inne formy fizyczne.

Korzyści ze stosowania witamin i składników mineralnych

Dieta nie zawsze jest aspektem życia, nad którym łatwo „zapanować”. Niezależnie, czy przyczyną niedoborów na tle witamin i składników mineralnych są preferencje smakowe, zaburzenia odżywiania, problemy z funkcjonowaniem przewodu pokarmowego i wchłanianiem, stosowanie niektórych leków, czy kiepska higiena stylu życia warto wziąć pod uwagę suplementację. Postępujące niedobory skutecznie utrudniać mogą prawidłowe funkcjonowanie struktur w obrębie wielu obszarów organizmu i niekiedy prowadzić do chorób.

Suplementy zawierające nawet do 100% zalecanego dziennego spożycia mogą stanowić istotne ułatwienie w komponowaniu diety. Dodatkowa podaż m.in. magnezu, cynku, czy witaminy C oraz witamin z grupy B, oraz innych związków stosowana zgodnie z zaleceniami producenta może stanowić bezpieczne i skuteczne narzędzie w dążeniu do homeostazy przemian fizjologicznych.

Tagi

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close