Artykuły

Woda czy izotonik? Co pić podczas treningu?

Osoby świadome zasad zdrowego stylu życia, wplatają do swojej codziennej rutyny aktywność fizyczną. Aktywność fizyczna to nie tylko trening na siłowni, czy poranne bieganie, to również wycieczki rowerowe, wypady na rolki, ścianki wspinaczkowe, rekreacyjny mecz koszykówki z kolegami, czy spływy kajakowe. Niezależnie jaką dyscyplinę uprawiamy, czy wykonujemy ją rekreacyjnie, czy już zawodowo, musimy pamiętać zawsze o podstawowym obowiązku, czyli odpowiednim nawodnieniu organizmu.

Organizm człowieka do życia potrzebuje wody, niezależnie czy uprawiany jest sport, czy wykonywana jest praca fizyczna, czy też mamy do czynienia z osobą obłożnie chorą, która się nie porusza. Woda wykorzystywana jest do procesu trawienia, wchłaniania składników odżywczych, transportu tlenu, zachowania odpowiedniej temperatury i równowagi elektrolitowej, czyli do utrzymania procesów życiowych. Mimo wszystko codziennie nasz organizm traci płyny z potem, kałem, moczem, poprzez skórę, czy też z oddechem. Człowiek, nie jest dostosowany do magazynowania wody, dlatego jest to element, który musi być bezwzględnie na bieżąco dostarczany, w innym wypadku z powodu odwodnienia może dojść do śmierci.

Co pić, wodę czy izotonik?

Osoby aktywne często sięgają po powszechnie dostępne wody, począwszy od wód kranowych, poprzez źródlane, jak i mineralne. Jednak najbardziej wartościowymi są te ostatnie, z racji zawartych w nich składników mineralnych, takich jak sód, potas, magnez, czy też wapń.

Wody mineralne dzieli się na trzy główne rodzaje:

  • niskozmineralizowane do 500 mg składników mineralnych na litr,
  • średniozmineralizowane od 500 mg do 1500 mg składników mineralnych na litr,
  • wysokozmineralizowane powyżej 1500 mg składników mineralnych na litr.

O ile wody wysokozmineralizowane są ciekawym elementem nawodnienia osób aktywnych, warto również skupić swoją uwagę na napojach izotonicznych.

Czym jest izotonik?

Izotoniki to nie tylko woda, ale odpowiednio dobrane proporcje elektrolitów, w tym niezwykle ważnego sodu oraz łatwo przyswajalnych węglowodanów. Napoje te charakteryzuje odpowiednia osmolarność, która jest zgodna z ciśnieniem osmotycznym panującym w organizmie człowieka. Aktywność fizyczna generuje wyższe straty wody i składników mineralnych. Tracimy ją z szybszym oddechem, potem i nagrzaną skórą. W momencie zaburzenia równowagi elektrolitowej, w organizmie człowieka dochodzi do przemieszczenia wody z przestrzeni wewnątrzkomórkowych do zewnątrzkomórkowej, co w konsekwencji powoduje odwodnienie organizmu. Efektem tego procesu jest wzrost temperatury, zaburzenia neurologiczne, skurcze mięśni, czy szybsze wykorzystanie zasobów glikogenu.

Jak działa izotonik?

Wypicie napoju izotonicznego skutkuje szybkim uzupełnieniem wody w organizmie oraz składników mineralnych, które przywracają równowagę elektrolitową. Zaletą tych napoi jest również dostarczanie węglowodanów, przez co częściowo są chronione zasoby glikogenu i poziom cukru we krwi jest prawidłowy. Zastosowane w napojach cukry proste nie obciążają układu trawiennego, zostają bezpośrednio wchłonięte i stanowią idealne źródło energii w trakcie trwającej aktywności.

Dodatki i walory smakowe

Warto również wspomnieć, że wiele napoi izotonicznych wzbogaconych jest również o dodatkowe substancje typu wyciągi roślinne, czy kofeinę, dzięki czemu mogą w jeszcze większym stopniu wpływać na poprawę wydolności w trakcie aktywności. Ponadto dodatki smakowe, często sprawiają, że dużo częściej sięgamy po odpowiednio zbilansowany napój, niż po zwykłą wodę, dzięki czemu lepiej nawadniamy organizm.

Kiedy woda, a kiedy izotonik?

W przypadku osób, które uprawiają średniej lub małej intensywności aktywność do godziny wystarczy woda wysokozmineralizowana. Jednak w przypadku osób, które wykonują aktywność powyżej godziny lub o wysokiej intensywności, warto wprowadzić napój izotoniczny, który doda energii oraz perfekcyjnie zadba o uzupełnienie elektrolitów.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close