Zadbaj o swój nastrój – kontroluj dopaminę

Świetne samopoczucie i dobry nastrój, są czynnikami, które warunkują sukces na wielu płaszczyznach życia. Poczucie szczęścia lub świadomość braku trosk pozwala nam, skoncentrować się na pracy, aktywności i osiąganiu zakładanych celów. Dbałość o kondycję psychiczną to nie tylko aktywność fizyczna, styl życia, ale także właściwe odżywianie. Nasz mózg to także „chemia” i szereg procesów w nim zachodzących, czy możemy mu pomóc?

Dopamina – jest to neuroprzekaźnik w układzie nerwowym, znany jest również jako neuroprzekaźnik szczęścia. Jej prekursorem jest znany większości aminokwas – L-tyrozyna.

Dopamina jest hormonem naturalnie wytwarzany w naszym mózgu, odpowiada za regulację nastroju i poziomu energii. Sygnalizuje przyjemność i ekscytacje. Przy wysokim poziomie dopaminy czujemy się szczęśliwi, za to niski wywołuje depresje, smutek, lenistwo, głód, zniechęcenie, a nawet przewlekły ból. Ludzie, którzy są bardziej wrażliwi na dopaminę, najczęściej mają większą wytrzymałość psychiczną, jak również zwiększoną pewność siebie. Dopamina jest w dużej części odpowiedzialna za konkurencyjność, żwawość, ruchowość i pewność siebie.

Jak kontrolować poziom dopaminy?

Aktywny tryb życia sprzyja podwyższeniu dopaminy. Nie musisz trenować wyczynowo, aby poziom dopaminy był w normie. Wiele badań dowiodło, że spontaniczna aktywność fizyczna, praca fizyczna i duża ruchowość, może zwiększyć produkcję dopaminy, co pozwala zwalczyć depresję.

Warto pamiętać również o diecie. Chociaż poziom dopaminy w naszym organizmie jest zależny od wielu czynników, takich jak genetyka, hormony, leki, spożywanie alkoholu, ale istnieją również badania, które wykazały, że dopamina jest wytwarzana również pod wpływem kilku produktów spożywczych. Składniki zawarte w tych produktach, podwyższają poziom dopaminy, dlatego warto wprowadzić je do swojej diety, ponieważ prawidłowa, pełnowartościowa dieta może odgrywać kluczową rolę w naszym samopoczuciu oraz kontroli poziomu dopaminy w organizmie.

Przedstawię zatem kilka pokarmów, które są warte uwagi, jeśli mówimy o zwiększeniu poziomu dopaminy w organizmie.

Białko

Pokarmy wysokobiałkowe, takie jak różnego rodzaju mięsa, ryby, nabiał oraz białka jaja zawierają kompletne składniki odżywcze, które zapewniają dostarczenie wszystkich potrzebnych aminokwasów, które pomocne są w produkcji dopaminy. Jajka  i nabiał mogą być używane jako zamienniki dla osób, które nie jedzą mięsa.

Kwasy tłuszczowe omega 3

Kwasy omega-3 znajdują się w owocach morza takich jak: łosoś, makrela, tuńczyk. Łącząc dodatkowo sporą porcję białka oraz wysokiej jakości składników odżywczych w tym niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, dzięki którym nie musimy się obawiać o zbyt wysoki poziom cholesterolu.

Banany

Banany zawierają chininę dopaminową, która naturalnie występuje w tych owocach i jest rodzajem dopaminy. Włączenie bananów do swojej diety z pewnością zwiększy ilość dopaminy i dodatkowo oferuje zastrzyk energii.

Zielona herbata i wiele innych antyoksydantów

Zielona herbata jest antyoksydantem, który hamuje rozkład dopaminy. Kilka filiżanek zielonej herbaty nie tylko wpłynie pozytywnie na Twoje ciało, ale przede wszystkim pomoże w utrzymaniu odpowiedniego poziomu dopaminy w organizmie. Warto spożywać również wiele innych produktów spożywczych, które zawierają antyoksydanty, a są nimi między innymi: papryka czerwona, marchew, owoce cytrusowe, ziarna słonecznika.

Suplementacja

Warta uwagi jest również suplementacja. Co pomoże nam w uzyskaniu wyższego poziomu dopaminy? L-tyrozyna jest aminokwasem używanym przez mózg do wytwarzania hormonu szczęścia. Dopamina poza samopoczuciem i uczuciem szczęścia, odgrywa również dużą rolę w ostrości pamięci i koncentracji.

Działanie L-Tyrozyny

  • poprawia ostrość, koncentrację, pamięć i zdolność uczenia się

  • ułatwia podejmowanie decyzji i zwiększa kreatywność

  • poprawia nastrój i wzrost pozytywnych myśli

  • redukuje stresu i lęk

  • zmniejsza ryzyko stanów depresyjnych

  • zwiększa energię

Podsumowanie

Dopamina jest hormonem szczęścia, który dodaje niesamowitej energii i motywacji do działania. Dlatego pamiętajmy, aby nie ograniczać w diecie substancji, które pomagają nam utrzymać ją na odpowiednim poziomie. Pełnowartościowa dieta oraz aktywność fizyczna są kluczem do sukcesu w wielu przypadkach utrzymania odpowiedniej formy psychicznej jak i fizycznej.

Udostępnij znajomym...Share on Facebook0Share on Google+0

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *