Artykuły

Żeń-szeń – właściwości, dawkowanie

Adaptogeny, czyli rośliny mające określony, pozytywny wpływ na nasz organizm, z których chyba najbardziej znaną cechą jest zdolność do minimalizacji wszechogarniającego nas stresu. Stres nie tylko wpływa na nasze rozdrażnienie np. zbliżająca się klasówka, czy deadline w pracy, ale również oddziaływuje systemowo na nasz organizm.

Gdy stres daje się we znaki

Jeśli stres oddziałuje na nas krótkotrwałe, nie będzie z tobą niósł zbyt wielkich zagrożeń, a w przypadku stresu wynikającego z treningu siłowego, jeśli tylko zostaną spełnione inne wymagania w postaci właściwego dowozu makro- i mikroskładników oraz odpowiedniej regeneracji, może mieć pozytywny wpływ na wielkość i sprawność  Waszych mięśni.

Najczęściej jednak mamy w obecnych czasach do czynienia ze stresem permanentnym,  czyli stałym. I z takim rodzajem stresu nasz organizm już nie radzi sobie tak dobrze.  zaczynamy czuć się rozdrażnieni,  zmęczeni,  brak nam chęci do choćby najprostszych aktywności ruchowych. W dłuższej perspektywie,  w takich warunkach, stres będzie również wykazywał negatywny wpływ naszego zdrowia.  Zwiększyć się mogą np.  częstotliwości (i okres wychodzenia) najmniejszych choćby infekcji, Nie wspominając nawet o poważniejszych stanach chorobowych.

Nic więc dziwnego że dotknięci permanentnym i na dodatek często stale rosnącym stresem,  szukamy możliwości w jaki sposób możemy wspomóc nasz organizm  oraz codzienne wysiłki fizyczne i intelektualne. 

Jednym ze sposobów wspomagania naszego organizmu jest właśnie suplementacja (lub szerzej spożywanie) adaptogenów.  A żeń-szeń jest chyba ich najbardziej znanym przedstawicielem.

Żeń-szeń nie jedno ma imię…

Pod ogólnym pojęciem żeń-szenia (w suplementacji) tak naprawdę kryją się ekstrakty z kilka różnych roślin. 

Zaliczamy zatem do niech żeń-szeń azjatycki (inaczej zwany żeń-szeniem chińskim koreańskim czerwony i białym; po łacinie Panax ginseng), żeń-szeń amerykański (po łacinie Panax quinquefolis) oraz zwyczajowo żeń-szeń syberyjski, który jednak należy do zupełnie innej rodziny roślin (po łacinie Eleutherococcus senticosus).

Każda z wymienionych roślin nieco inny (a czasem nawet przeciwstawny) sposób oddziaływuje na nasz organizm. 

Żeń-szeń azjatycki/koreański

Na przykład żeń-szeń azjatycki może poprawiać wytrzymałość fizyczną (przydatne zarówno na siłowni, jak i na bieżni),  poprawiać waszą pamięć i koncentrację (przydatne w pracy i w szkole),  pomagać radzić sobie z lękami depresją czy uderzeniami gorąca u pani w okresie menopauzy. Z kolei panowie, u których występują problemy z erekcją, również bardzo chwalą sobie ekstrakty z tej rośliny.  

Najczęściej stosowane dawkowanie  wynosi 200-400 mg dziennie. 

Żeń-szeń amerykański

Amerykański żeń-szeń  sprawdza się znakomicie obniżenie poziomu cukru po posiłku pacjentów cukrzycę drugiego rodzaju.  jeden z rodzajów ekstraktu z amerykańskiego żeń-szenia Stosowany jest również z powodzeniem zapobieganiu przeziębieniom i grypie zwłaszcza u osób starszych. 

Najczęściej stosowane w badaniach dawkowanie waha się w zakresie 100-3000 mg dziennie (w zależności od celu). Oczywiście w przypadkach problemów ze zdrowiem należy wpierw skonsultować się z lekarzem prowadzącym,  a po jego ewentualnej akceptacji zaczynać od najmniejszych dawek. 

Żeń-szeń syberyjski

Również żeń-szeń syberyjski,  jeśli spożywany w przeciągu 3 dni od wystąpienia pierwszych objawów przeziębienia, już po dwóch dniach stosowania, może złagodzić jego przebieg. podobnie jak żeń-szeń amerykański sprawdzić się może również w kontroli poziomu cukru u diabetyków cukrzycą drugiego rodzaju. 

Najczęściej stosowane dawkowanie  wynosi 400 mg. Ogólnie nie poleca się przyjmować dłużej niż 6 tygodni.

Oczywiście zastosowań  dla żeń-szenia  jest znacznie więcej.  warto więc pamiętać o ich,  ogólnie ujmując, właściwościach wspierających pracę naszego organizmu.

Tagi

Zbyszko Tarczewski

Twórca i Redaktor Naczelny magazynów: polski - Perfect Body i międzynarodowy - Perfect Body Elite. Autor ponad 350. artykułów z dziedziny fitness, zdrowia, sportów sylwetkowych i siłowych, diety oraz suplementacji. Recenzent wszystkim wydawanych artykułów w ww. magazynach.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close