Artykuły

Zielona kawa na odchudzanie, jak stosować?

Zielona herbata – często spotykana na półkach marketów, często pita przez przysłowiowego Kowalskiego, ma zagorzałych zwolenników i jest powszechnie znana. Zielona kawa – tutaj sprawa ma się zgoła inaczej. Nie każdy o niej słyszał, nie każdy zna.

Kawa zielona czy kawa palona?

W takim razie słów kilka o tych zielonych ziarnach.

Wbrew nazwie zielona kawa nie zawsze ma ziarna w tym kolorze, chociaż są one dużo jaśniejsze niż tradycyjnej kawy palonej.

Obydwie kawy różni proces obróbki. Ziarna kawy zielonej nie są poddawane paleniu. Dzięki temu nie zachodzi proces pirolizy, a kawa nie traci cennych składników odżywczych, a ma ich naprawdę sporo. Jednym z nich jest kwas chlorogenowy. Uważa się, że ten związek ma działanie między innymi przeciwutleniające i przeciwzapalne, a w zielonej kawie stanowi on około 86% wszystkich przeciwutleniaczy. Ulega on rozkładom podczas obróbki termicznej, stąd w palonej kawie jego ilość jest znikoma.

Zielona kawa oprócz kofeiny obfituje także w inne składniki i witaminy, takie jak:

  • kwasy salicylowy, ferulowy, pantotenowy, foliowy,
  • witaminy B1, B2, B12, witamina C.

Kawa ta zawiera również wiele niezbędnych dla organizmu pierwiastków, między innymi: wapń, fosfor, sód, magnez, potas, żelazo, mangan, miedź i cynk.

Wpływ na zdrowie i wagę

Zielone ziarna kawy wykazują wiele zdrowotnych właściwości dla naszego ciała.

Przypisuje się jej między innymi działanie wspomagające utratę zbędnych kilogramów. Ma to związek z występowaniem w ziarnach kwasu chlorogenowego oraz kofeiny.

Kwas wpływa na gospodarkę węglowodanową w organizmie, poprzez oddziaływanie na zmniejszenie wchłaniania glukozy w jelitach. Tym samym redukcji ulega przyswajanie podawanych w diecie węglowodanów. Przyjmowanie suplementów z  zielonej kawy ma także zmniejszać łaknienie.

Substancja ta ma również oddziaływać na stymulację układu immunologicznego do produkcji przeciwciał, dzięki czemu wspomaga odporność organizmu.

Drugim aktywnym składnikiem mającym wpływ na organizm jest kofeina. Pobudza ona metabolizm i zwiększenia teremogenezę, a także działa na wzrost aktywności umysłowej i walkę ze zmęczeniem psychicznym i fizycznym.

Zieloną kawę można znaleźć na półkach sklepowych w postaci całych ziaren, które po zmieleniu pijemy w formie tradycyjnego, gorącego napoju. Codzienna suplementacja zieloną kawą jest jednak wygodniejsza i szybsza, kiedy dostarczamy ją w formie kapsułek. Zważywszy, że napar z zielonej kawy nie przypomina smakiem dobrze znanej czarnej kawy. Delikatnym aromatem przypomina raczej herbaty ziołowe.

Dawkowanie

Zaleca się stosowanie około 200 do 600 mg kwasu chlorogenowego dziennie.

Warto pamiętać, że zielona kawa, tak samo, jak jej palony odpowiednik zawiera kofeinę. Jedna filiżanka tego napoju może jej dostarczyć około 100 mg. Należy to uwzględnić podczas suplementacji i łączenia z innymi produktami, takimi jak guarana.

Badania nad zdrowotnym oddziaływaniem tego suplementu nadal trwają. Jednak już teraz można stwierdzić, że zawiera ona wiele ważnych dla organizmu składników, a wzbogacenie zbilansowanej diety i wysiłku fizycznego o taki preparat może również wspomóc nas walce o zmniejszenie masy ciała.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close