Artykuły

Zielona kawa na pobudzenie

Ziarna kawy najczęściej poddawane są prażeniu, aby uzyskać produkt nadający się do zaparzenia i wypicia. Napój tego typu stanowi element codzienności wielu osób na niemal całym Świecie. Doceniany jest za działanie pobudzające oraz doznania smakowe i aromatyczne,  jakie zapewnia. Poza tymi właściwościami warto zwrócić również uwagę na właściwości prozdrowotne kawy. Dużo z nich można zachować nie poddając ziaren procesowi prażenia i pozostawiając je zielonymi.

Jakie właściwości ma zielona kawa?

Rośliny opisywane jako kawa stanowią grupę ponad 125 gatunków, z czego do najpopularniejszych zalicza się m.in. gatunki arabica oraz robusta. Wykorzystuje się je zarówno do celów spożywczych, jak i kosmetycznych. Uratowanie ziaren kawy przed uprażeniem pozwala na ekstrahowanie nieco odmiennego spektrum substancji niż z kawy w postaci popularnego napoju.

W obu postaciach ziarna stanowią bogate źródło substancji o charakterze antyoksydacyjnym, jednak zielona kawa cechuje się wyjątkową obfitością polifenoli. Substancją o największym znaczeniu prozdrowotnym spośród tych przeciwutleniaczy jest kwas chlorogenowy.

Jak działa zielona kawa?

Kawa zielona dzięki bogactwu antyoksydacyjnemu wykazuje szereg właściwości prewencyjnych i wspierających zdrowie. Badana była w licznych eksperymentach pod kątem przeciwdziałania schorzeniom o wymiarze cywilizacyjnym, w tym: chorobie wieńcowej i udarom, nowotworom, chorobom wątroby (np. zwłóknieniom i uszkodzeniom), cukrzycy typu 2, czy chorobom neurodegeneracyjnym (np. Alzheimer’a i Parkinson’a).

Kawa zielona ponadto popularna jest wśród osób dążących do utraty masy ciała. Popularność ta wiąże się głównie z wpływem na regulację poziomu glukozy we krwi i aktywacją enzymów pośrednio sprzyjających redukcji udziału tkanki tłuszczowej w ogólnej kompozycji sylwetki.

Ekstrakt z nasion zielonej kawy Coffea arabica

Czy zielona kawa pobudza?

Kawa zielona zawiera więcej polifenoli, niż prażona, jednak mniej alkaloidów, do których zaliczana jest kofeina. W związku z tym bardziej ceni się jej działanie prozdrowotne niż pobudzające. Mimo to stosując ekstrakt z zielonej kawy można liczyć na pewien efekt psychostymulujący. Cały czas jest to bowiem produkt z nasion tej samej rośliny.

Dzięki temu, że nie działa ona tak pobudzająco, jak popularny napój, może być stosowana przez szersze grono osób liczących na poprawę potencjału antyoksydacyjnego diety. Dobrze sprawdzić się może u osób z nadwagą i otyłością, czy ryzykiem wystąpienia zespołu metabolicznego, z dużym naciskiem na zaburzenia glikemii, czy ciśnienia tętniczego, a także u osób narażonych na zaburzenia neuro- i hepatologiczne.

Suplementacja ekstraktem z zielonej kawy szczególne znaczenie może mieć u osób, których dieta jest uboga w antyoksydanty pochodzące z owoców (np. borówek, winogron) i warzyw (np. brokułów, pomidorów), ziół (np. zielonej herbaty), czy innych naparów (np. kakao).

Tagi

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close