Artykuły

Co to jest i co daje BCAA?

Uprawiając sport, biegając, czy idąc na siłownię stawiamy sobie jakiś cel- zrzucenie zbędnych kilogramów, lub przeciwnie, przybranie na masie, także poprawę kondycji, lub ogólna chęć zadbania o własne zdrowie i sprawność.

Niezależnie od wyznaczonego celu, droga do jego osiągnięcia wiąże się z ciężką pracą, czasami wyrzeczeniami np. dietą, wysiłkiem i często bólem mięśni. To normalne, jednak na końcu tej drogi, o ile w niej wytrwamy, będzie czekał na nas sukces.

Suplementy to skuteczne wsparcie i ułatwienie 

Suplementy diety mogą być traktowane, jako pomoc, aby podróż do sukcesu była trochę łatwiejsza, cel był bardziej osiągalny, a cały proces pozostał dla nas przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem.

Takim właśnie “pomocnikiem” jest BCAA

Co to jest BCAA i dlaczego może nam pomóc?

W ludzkim ciele istnieje ogromna różnorodność białek, które budowane są przez aminokwasy. Jednak nie wszystkie aminokwasy potrafimy wytworzyć sami w organizmie. Istnieje kilka spośród nich, które nie są produkowane w organizmie  i muszą być pozyskane z diety, takie aminokwasy nazywa się egzogennymi. Zalicza się do nich właśnie BCAA.

Aminokwasy możemy dostarczyć jedząc białko, między innymi mięso, drób, jaja, nabiał oraz w postaci gotowych suplementów.

BCAA to aminokwasy rozgałęzione, z grupy aminokwasów białkowych, a skrót pochodzi z języka angielskiego „branched-chain amino acid”. W składzie BCAA występuje leucyna, walina, izoleucyna.

Są one niezbędne dla organizmu, właśnie z braku możliwości ich syntezy.

Ważną informacją, jest fakt, że stanowią około 18% aminokwasów znajdujących się w mięśniach.

Aminokwasy odgrywają w organizmie niezwykle istotne funkcje. Nie inaczej jest z BCAA.

Przypisuje się im wiele właściwości, które dla aktywnej fizycznie osoby mogą być właśnie takimi „pomocnikami’ w codziennym rytmie treningowym i regeneracji.

Cechą BCAA, która może najbardziej rozpalać wyobraźnię początkujących fanów kulturystyki jest funkcja budulcowa. Jak wiadomo aminokwasy są wykorzystywane przez organizm do budowy białek, a te z kolei służą do budowy między innymi mięśni.

W BCAA za ten proces odpowiedzialna jest głównie leucyna, która bierze udział w syntezie białek mięśniowych.

Można założyć, że niemal każda osoba, która uprawia jakikolwiek sport, czy aktywność fizyczną bez względu na jej intensywność, odczuwała nazajutrz, lub kolejnego dnia bóle mięśni, popularnie nazywane „zakwasami”.

Skąd biorą się “zakwasy” i co można z nimi zrobić?

Owe „zakwasy” są wynikiem intensywnej pracy mięśni, w efekcie której powstają mikro uszkodzenia (rozdarcia) włókien mięśniowych. BCAA może zmniejszać poziom odczuwanego bólu oraz skrócić długość jego trwania, ponieważ zmniejsza uszkodzenie włókien mięśniowych.

Tym samym BCAA wspomaga proces regeneracji po treningu, który jak wiadomo jest tak samo istotny, jak same ćwiczenia i prawidłowa dieta.

Wytrwanie na drodze do osiągnięcia celu, który sobie założyliśmy rozpoczynając przygodę ze sportem, czy inną aktywnością fizyczną wymaga na pewno sporo samozaparcia i dyscypliny.

Jeżeli możemy pomóc sobie w tym procesie poprzez dostarczenie do organizmu dodatkowych składników odżywczych, które wspomagają organizm to warto rozważyć wprowadzenie BCAA do naszej codziennej diety.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close