Artykuły

Co warto suplementować latem? Jakie witaminy i minerały?

Okres letni to szczególny czas, kiedy następuje duża dostępność świeżych warzyw i owoców, które można wkomponować do swojej diety, aby ta była jeszcze bardziej urozmaicona i dostarczała jak największej ilości składników mineralnych. Czasem jednak z uwagi na niską dostępność czasu możemy zapominać o urozmaicaniu diety. W takim przypadku z pomocą przychodzi suplementacja diety, która akcentuje niedobory niektórych składników odżywczych i skutecznie wspiera nasze zdrowie w okresie letnim. Warto więc wiedzieć jakie witaminy i minerały warto suplementować, aby wspierać swoje zdrowie i kondycję w okresie letnim.

Co warto suplementować latem? 

Wśród suplementów diety, które warto rozważyć w codziennej praktyce suplementacyjnej w okresie letnim znajdują się:

  • antyoksydanty
  • witamina D
  • kompleksy witamin i minerałów
  • preparaty na stawy

Antyoksydanty w okresie letnim 

W trakcie okresu letniego, kiedy następuje intensywne nasłonecznianie się, może dojść do lekkich oparzeń w wyniku nadmiernej ilości dostarczanego do organizmu promieniowania UV. Aby temu zapobiec i utrzymać zdrowie skóry w dobrej kondycji warto sięgnąć po różnego rodzaju antyoksydanty, które uregulują homeostazę tkanki skórnej i lepiej uodpornią ją na czynnik zapalny, jakim jest nadmiar UV. Wśród rekomendowanych antyoksydantów warto rozważyć witaminę C, witaminę E, beta-karoten, koenzym Q10 itp.

Witamina D a lato 

Witamina D jest kolejnym składnikiem, który warto wprowadzić w swojej praktyce suplementacyjnej, nawet w okresie letnim. Pomimo tego, że synteza skórna witaminy D jest najbardziej intensywna podczas okresu letniego i w okresie słonecznym, duża ilość populacji polskiej stosuje mocne filtry ograniczające dostawanie się promieni UV do tkanki skórnej, co w pewnym udziale ogranicza syntezę tej witaminy D. W tym przypadku warto rozważyć podstawową suplementację witaminą D, aby zredukować jej niedobory i wyrównać samopoczucie wynikające z obecnego poziomu tej witaminy. W przypadku okresu letniego dawka 2000 j.m. witaminy D jest w zupełności wystarczająca.

Multiwitaminy w okresie letnim 

Następnym składnikiem, a właściwie składnikami, które warto wprowadzić w okresie letnim, są multiwitaminy/kompleksy witamin i minerałów. Są to preparaty zawierające spektrum najważniejszych składników mineralnych, które zadbają o prawidłowe funkcjonowanie gospodarki wodno-elektrolitowej i regenerację układu nerwowego.

Ponadto zredukują nadmiar bodźców stresowych, które mogą przyczyniać się do nadmiernych strat witamin i minerałów. Warto także pamiętać, że witaminy (szczególnie witaminy z grupy B) stanowią kofaktory wielu reakcji enzymatycznych i biochemicznych, które regulują pracę całego organizmu. Warto więc odbudować straty składników mineralnych z organizmu w okresie letnim, które mogą wystąpić w przebiegu większej potliwości z uwagi na temperaturę.

UZUPEŁNIA DIETĘ M.IN. W WITAMINĘ C, D, B6, B12, NIACYNĘ, MIEDŹ, ŻELAZO, CYNK

Dlaczego warto stosować suplementy na stawy w lecie? 

Ostatnim rodzajem suplementu, jaki warto rozważyć, są preparaty na stawy. Duża ilość osób w okresie letnim podejmuje regularną aktywność fizyczną o różnym charakterze. Może to powodować zmiany przeciążeniowe w aparacie ruchu i skutkować stanami bólowymi w obrębie mięśni, stawów i ścięgien. Odpowiedzią na takie problemy są preparaty na stawy, a wśród nich kolagen, glukozamina, chondroityna, czy też kwas hialuronowy. Warto takim zmianom zapobiegać na samym początku i skupić na elemencie tzw. profilaktyki.

Mateusz Jagielski-Szczypik

Dietetyk kliniczny z elementami dietetyki sportowej oraz trener przygotowania motorycznego, specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez dietę i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close