Artykuły

Czy białko grochu jest zdrowe?

Chociaż od lat w asortymencie odżywek białkowych prym wiodą odżywki mleczne, to badania naukowe wskazują, że niektóre produkty alternatywne dla białka serwatkowego, czy kazeiny, mogą być równie wartościowe. Poza tak oczywistym źródłem białka, jak izolat białka sojowego, warto rozważyć włączenie do diety również białka pochodzącego z grochu.

Wartość odżywcza grochu

Groch stanowi mocno skoncentrowane źródło substancji odżywczych. Zawiera zarówno białka, jak i węglowodany oraz tłuszcze czy błonnik, a także witaminy i składniki mineralne. Jest bardzo ważnym elementem posiłków wegetariańskich i wegańskich, chociaż patrząc na spektrum substancji odżywczych w grochu, można odnieść wrażenie, że jest to posiłek sam w sobie. Zawiera aż 23 g białka na 100 g, czyli tyle, ile naliczyć można w ligawie wołowej.

Ponadto dostarcza około 62 g węglowodanów, równoważąc zawartość m.in. z kaszy gryczanej, a także jest źródłem błonnika, gdyż zawiera go aż 22 g, zatem ilość, która jest w stanie zaspokoić ponad połowę dziennego zapotrzebowania na błonnik. Z niespełna 4 g tłuszczu w grochu doskonałą większość stanowią jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Warto jeszcze zwrócić uwagę na zawartość witaminy B1 (tiaminy; 0,72 mg), B2 (ryboflawiny; 0,24 mg), B3 (niacyny; 3,61 mg), a także B5 (kwasu pantotenowego; 0,96 mg) i nie można zapominać również o ilości dostępnego potasu (852 mg), magnezu (63 mg), a nawet żelaza (4,73 mg).

Właściwości białka grochu

Jak na roślinne produkty spożywcze groch jest produktem zawierającym wyjątkowo pokaźne ilości białka. Analityczne badania chemiczne wykazały również, że nie tylko sama zawartość białka ogółem ma tutaj znaczenie. Otóż groch wyróżnia się na tle wegańskich źródeł białka sporą dostępnością aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach bocznych (tzw. BCAA).

Dzięki tym dwóm cechom coraz częściej groch wykorzystywany jest jako surowiec do produkcji odżywek białkowych. Białko grochu pojawia się w tych preparatach jako główny składnik lub jako element mieszanki kilku białek roślinnych (np. obok białka ryżu, soi, konopi). Z reguły odżywki takie zawierają około 80% białka, dzięki czemu dostarczają do organizmu znikomych ilości węglowodanów i tłuszczy.

 Vegan Pea Protein to wysokobiałkowa odżywka oparta na koncentracie białka grochu

Bezpieczeństwo spożycia białka grochu

Spożywanie sproszkowanego białka grochu uznawane jest za zdrowe, ponieważ znacząco ułatwia zaspokajanie zapotrzebowania na białko. Znacząco upraszcza bilansowanie diety, gdyż 100 g tego produktu zapewnia aż 75 – 80 g białka, co dla wielu osób może stanowić połowę dziennych potrzeb lub nawet więcej. Poziom spożycia białka potrzebny dla optymalizacji wielu funkcji organizmu, a jednocześnie bezpieczny dla człowieka, zazwyczaj mieści się w granicach 1,2 – 2,0 g / kg m.c.

Osoby zdrowe i aktywne fizycznie, szczególnie siłowo, niekiedy mogą potrzebować nawet 3,3 g i cały czas są to ilości uznawane za bezpieczne oraz dobrze tolerowane. Sięganie zatem po 2 porcje po 50 g każda nie powinno budzić obaw o potencjalne zdrowotne skutki uboczne. Warto jednak pamiętać, że dobra dieta to dieta urozmaicona, zatem nie powinno skupiać się wyłącznie na jednym źródle białka w jadłospisach.

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close