Artykuły

Czy izolat białka sojowego jest zdrowy?

Każdy, kto obecnie unika spożywania mięsa i produktów spożywczych odzwierzęcych może dziś dużo łatwiej zbilansować swoje jadłospisy, niż wegetarianie i weganie jeszcze kilka dekad temu. Spektrum dostępnych produktów spożywczych oraz suplementów diety, a także opracowań wyników badań naukowych pozwalają bowiem na bardzo precyzyjne dopasowanie kompozycji codziennych jadłospisów do własnych potrzeb. Doskonałym na to przykładem są preparaty białkowe oparte o białko sojowe, które wzbogacają dietę w aminokwasy niezbędne.

Strawność roślinnych i zwierzęcych białek

Białka pochodzenia roślinnego spożywane w swej naturalnej postaci mogą w pewnym stopniu obciążać przewód pokarmowy. Wystarczy wyobrazić sobie czas trawienia 100-gramowej porcji karkówki, która zawiera 18 g białka i 14 g tłuszczu (łącznie około 205 kcal), z równoważną porcją soczewicy, dostarczającą 24 g białka, ale przy tym jeszcze 60 g węglowodanów i 9 g błonnika (łącznie 350 kcal). O ile dla osób z siedzącym trybem życia i niskim zapotrzebowaniem energetycznym taka dysproporcja może być pożądana, tak już u każdego, kto regularnie uprawia sport, może wywoływać ona dyskomfort żołądkowo-jelitowy. Z pomocą w między innymi takich sytuacjach przychodzą suplementy białkowe zawierające izolat białka sojowego.

Walory izolatu białka sojowego. Dlaczego warto stosować izolat sojowy?

Izolaty białek sojowych należą do najpopularniejszych wśród wegetarian i wegan suplementów. Powstają one po oddzieleniu białek z odtłuszczonych płatków sojowych, co wiąże się z usunięciem węglowodanów oraz błonnika. Produkt taki zawiera średnio około 80 g białka, 6 g węglowodanów i niecałe 2 g błonnika oraz tłuszczu. Ma postać proszku, który łatwo rozpuszcza się w wodzie, mleku lub napojach roślinnych. Charakteryzuje się dobrą strawnością i szybką przyswajalnością. Dodatki smakowe pozwalają na zwiększenie atrakcyjności sensorycznej tego typu preparatów i sprawiają, że można je spożywać zarówno pod postacią szejków, jak i wykorzystywać je do przygotowywania potraw na słodko (np. owsianek, naleśników), czy deserów (np. lodów, ciast).

89% IZOLATU BIAŁKA SOJOWEGO NA PORCJĘ

Bezpieczeństwo białek sojowych

Spożywanie białka przez osoby zdrowe i aktywne fizycznie w ilościach 1,4 – 2,2 g na każdy kilogram masy ciała uznawane jest za najbardziej efektywne w kontekście wspierania zarówno kondycji fizycznej, jak i zdrowia. Osoby o wyjątkowym obciążeniu pracą fizyczną i / lub zawodowi sportowcy nierzadko sięgają po nawet 3 g / kg m.c. Pułap ten uznawany jest za bezpieczny i dobrze tolerowany, jednak przekraczanie go z reguły nie przynosi dodatkowych korzyści.

Ile białka w proszku dziennie?

Suplementy diety, które ułatwiają zaspokojenie zapotrzebowania na białko, zazwyczaj spożywa się w ilościach nieprzekraczających 100 g dziennie. Górne granice tej ilości przeznaczone są raczej dla osób z dużą masą mięśniową i zapotrzebowaniem energetycznym. Izolaty białek sojowych nawet w większych ilościach nie wywołują ryzyka wystąpienia zaburzeń trawiennych, gdyż pozbawione są większości błonnika, a także są neutralne dla układu hormonalnego, ponieważ w procesie izolacji białka usuwane są niektóre związki bioaktywne charakterystyczne dla soi, takie jak fitoestrogeny.

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close