Artykuły

Czy można brać kilka witamin na raz?

Witaminy z reguły występują w żywności w towarzystwie innych związków z tej samej grupy substancji odżywczych. W produktach spożywczych bogatych w witaminy przecinają się ze sobą zarówno te, które rozpuszczalne są w tłuszczach, jak i te, które się rozpuszczają w wodzie. Doskonałym na to przykładem są jaja i podroby, ale również ryby, czy warzywa krzyżowe oraz owoce jagodowe.

Spożywanie kilku witamin naraz

Jednym z produktów żywnościowych charakteryzujących się najwyższą gęstością substancji odżywczych jest jajo kurze. Jajka ułatwić mogą zaspokajanie zapotrzebowania na tiaminę (B1), ryboflawinę (B2), pirydoksynę (B6), kwas foliowy (B9), kobalaminę (B12), a także retinol (A) i cholekalcyferol (D3). Spożywając je z np. jarmużem, dostarcza się do organizmu dodatkowo niacynę (B3), kwas pantotenowy (B5), kwas askorbinowy (C), karoten (A), alfa-tokoferol (E) oraz filochinon (K1). Uzupełniając posiłek ziemniakami i szklanką kefiru zapewnić sobie można solidny koktajl witaminowy.

Niekiedy jednak dieta nie jest tak urozmaicona i dobrze zbilansowana, co obserwuje się m.in. u osób z licznymi awersjami smakowymi, będących na restrykcyjnych dietach eliminacyjnych czy zmagających się z alergiami pokarmowymi. Dodatkowo w niektórych schorzeniach związanych z przewodem pokarmowym dochodzi do zaburzeń wchłaniania witamin. Mogą to być choroby zarówno związane z żołądkiem (np. wrzody), jak i jelitami (np. wrzodziejące zapalenie jelita grubego).

NAJLEPIEJ WCHŁANIALNA WITAMINA K2 W FORMIE MK-7 NATTO + WAPŃ + WITAMINA D

Suplementowanie diety kilkoma witaminami naraz

Poza przypadkami wymienionymi powyżej problem z dostarczeniem odpowiedniej ilości witamin do organizmu mogą mieć osoby o wysokim poziomie aktywności fizycznej, a także osoby zmagające się z zaburzeniami apetytu, uzależnieniami, a także z bólem czy zaburzeniami snu. W przypadkach osób o bardzo niskim szacowanym dotychczasowym spożyciu witamin warto rozważyć uzupełnienie diety preparatami ukierunkowanymi na regulowanie niedoborów.

Należy przy tym pamiętać, że podczas obróbki kulinarnej (np. krojenie, gotowanie), a także przy przechowywaniu gotowych potraw dochodzi do znaczącego uszczuplenia zasobów wielu witamin w produktach spożywczych, a do szczególnie na to wrażliwych należą np. witamina C, czy B1 i B2.

Uwzględniając te straty, a także czynniki takie jak podwyższone zapotrzebowanie związane z aktywnością fizyczną, często okazuje się, że dieta jest niedoborowa. Suplementy diety wielowitaminowe, które w takich przypadkach znajdują słuszne zastosowanie, zawierają związki charakteryzujące się dobrą przyswajalnością oraz występują w dawkach umożliwiających relatywnie szybkie wchłonięcie się z przewodu pokarmowego.

Wybór preparatów witaminowych

Poza suplementami diety zawierającymi zestaw wszystkich znanych witamin (z ewentualnymi dodatkami substancji witaminopodobnych, takich jak cholina), na rynku tego typu preparatów spotkać można zestawy: witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K), witamin z grupy B, czy witamin o potencjale antyoksydacyjnym (A, C, E), przeciwdziałającym anemii (C, B9, B12), czy hamującym osteoporozę (D3, K2). Warto zorientować się w swojej codziennej podaży witamin i podjąć decyzję, które punkty diety są najsłabsze jeszcze zanim dojdzie do objawów niedoboru.

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close