Artykuły

Czy suplementy na stawy działają i pomagają?

Podobnie, jak rośnie odsetek ludzi z nadwagą w Polsce i na świecie, rośnie również ryzyko wystąpienia fali schorzeń kostno-stawowych za kilkadziesiąt lat. Nadmierna masa ciała i niedostateczny poziom aktywności fizycznej prowadzą bowiem do przyspieszenia procesów degeneracyjnych tkanek utrzymujących ciało „w pionie”. Z drugiej strony, nadmierne przeciążanie organizmu wysiłkiem również może okazać się niekorzystne dla zdrowia. Zarówno osoby unikające ruchu, jak i wyczynowi sportowcy czy osoby mogą w pewnym momencie życia napotkać na „protest” ze strony swojego aparatu ruchu, zatem warto wiedzieć, jak stan ten załagodzić.

Suplementy z kurkuminą

Kurkumina jest główną substancją aktywną obecną w korzeniu ostryżu długiego, czyli kurkumy (Curcuma longa). Zarówno ekstrakty kurkumowe, jak i sama, wyizolowana kurkumina, wykazują aktywność biologiczną i hamują ból stawów. Działanie to możliwe jest dzięki modulacji poziomów czynników prozapalnych w organizmie. Dawki, które uważa się tutaj za efektywne, to około 1000 mg kurkuminy dziennie, przy czym dla najlepszej przyswajalności zaleca się ją spożywać w parze z piperyną z pieprzu czarnego. Warto zaznaczyć, że podobny potencjał wykazuje również imbir.

ALLNUTRITION CURCUMA (Curcuma Longa) 

Suplementy z kwasem bosweliowym

Kwas bosweliowy swoją nazwę zawdzięcza roślinie, z której pochodzi, czyli kadzidłowcowi indyjskiemu (Boswellia serrata). Aktywność biologiczna kwasu bosweliowego przypomina w swoich efektach aktywność kurkuminy i cenna jest przede wszystkim dla osób zmagających się z bólami i stanami zapalnymi stawów, a także ograniczeniem ich elastyczności. Dawkowanie kwasu bosweliowego, które stosowano w badaniach z udziałem osób ze zwyrodnieniową chorobą stawów, z reguły mieściło się w granicach 100 – 250 mg dziennie.

Suplementy z kolagenem

Kolagen jest jednym z najważniejszych białek w organizmie, gdyż tworzy on strukturę wszystkich tkanek i narządów. Postacią kolagenu, która po spożyciu wykazuje największą przyswajalność, jest kolagen hydrolizowany, czyli rozłożony przez enzymy na mniejsze cząsteczki.

ZAWIERA NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI HYDROLIZOWANY KOLAGEN TYPU II

Spożywanie zhydrolizowanego kolagenu może przyspieszać regenerację tkanek, przez co szczególnie przydatne jest dla osób z dużym obciążeniem pracą fizyczną oraz dla sportowców, a także dla osób po kontuzjach. Bóle stawów związane np. z chorobą zwyrodnieniową mogą być łagodzone przy średnim dawkowaniu około 10 g kolagenu dziennie.

Suplementy wieloskładnikowe i inne

W preparatach na stawy oprócz wyżej wymienionych składników często znajdują się też inne związki, które pośrednio mogą wspomagać walkę z bólem i ograniczeniem ruchomości. Szczególne wsparcie stanowią dla osób z kiepskim stanem odżywienia wywołanym niedożywieniem lub wysokoprzetworzoną dietą. Wymienia się tutaj przede wszystkim witaminę D, która moduluje wchłanianie wapnia oraz uczestniczy w kontroli nerwowego przewodnictwa związanego z bólem, a także witaminę C, która działa antyoksydacyjnie i uczestniczy w syntezie kolagenu.

Czy jest sens brania suplementów na stawy?

Jeżeli stawy są obolałe po aktywności fizycznej lub na skutek zmian patologicznych, takich jak te, które zachodzą w chorobie zwyrodnieniowej stawów, warto rozważyć zastosowanie preparatów dedykowanych dla zdrowia stawów, zwłaszcza jeśli za alternatywę ma się niesteroidowe leki przeciwzapalne. Przy mniejszym ryzyku wystąpienia skutków ubocznym suplementy na stawy mogą ograniczyć bolesność i sztywność oraz wspomóc regenerację.

Źródła:

  • Liu X, Machado GC, Eyles JP, Ravi V, Hunter DJ. Dietary supplements for treating osteoarthritis: a systematic review and meta-analysis. Br J Sports Med. 2018 Feb;52(3):167-175. doi: 10.1136/bjsports-2016-097333. Epub 2017 Oct 10. PMID: 29018060.
  • Daily JW, Yang M, Park S. Efficacy of Turmeric Extracts and Curcumin for Alleviating the Symptoms of Joint Arthritis: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials. J Med Food. 2016 Aug;19(8):717-29. doi: 10.1089/jmf.2016.3705. PMID: 27533649; PMCID: PMC5003001.
  • Yu G, Xiang W, Zhang T, Zeng L, Yang K, Li J. Effectiveness of Boswellia and Boswellia extract for osteoarthritis patients: a systematic review and meta-analysis. BMC Complement Med Ther. 2020 Jul 17;20(1):225. doi: 10.1186/s12906-020-02985-6. PMID: 32680575; PMCID: PMC7368679.
  • García-Coronado JM, Martínez-Olvera L, Elizondo-Omaña RE, Acosta-Olivo CA, Vilchez-Cavazos F, Simental-Mendía LE, Simental-Mendía M. Effect of collagen supplementation on osteoarthritis symptoms: a meta-analysis of randomized placebo-controlled trials. Int Orthop. 2019 Mar;43(3):531-538. doi: 10.1007/s00264-018-4211-5. Epub 2018 Oct 27. PMID: 30368550.

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close