Artykuły

Jak działa melatonina? Wpływ melatoniny na sen

Można przypuszczać, że niewiele osób na co dzień zastanawia się nad tym, dlaczego z nastaniem nocy chce im się spać, a wraz z brzaskiem budzą się pełni sił i gotowi na nowy nadchodzący dzień? W skrócie co wpływa na regulację dobowej aktywności organizmu?

Za cały ten zegar biologiczny odpowiedzialny jest malutki, bo mierzący zaledwie 5-8 mm gruczoł, znajdujący się w mózgu nazywany szyszynką.

Szyszynka odpowiada za regulację niektórych narządów i tkanek poprzez wytwarzanie odpowiednich hormonów: serotoniny i melatoniny.

Konsekwencje bezsenności

Bezsenność to nie tylko „źle przespana noc i rano worki pod oczami”, to poważne schorzenie mogące mieć równie poważne konsekwencje. Długotrwała bezsenność ma wpływ, na uczucie braku energii, nieodpowiednią regenerację organizmu, brak skupienia, a co za tym idzie zmniejszenie produktywności, ale także zwiększa ryzyko wystąpienia chorób, takich jak nadciśnienie, czy cukrzyca.

Według badania przeprowadzonego w Polsce, w ramach Narodowego Programu Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego w 2016 roku, na grupie 2413 kobiet i mężczyzna w różnej grupie wiekowej, wynika, że na bezsenność skarżyło się 50,5% badanych. Częściej problem ten dotykał kobiety, jak i osoby starsze.

Jaki związek ma bezsenność i melatonina?

Ogromny. Melatonina jest hormonem produkowanym w naszym organizmie przez znajdujący się w mózgu gruczoł-szyszynkę. Wydzielana jest do płynu mózgowo-rdzeniowego. Nazywana jest potocznie hormonem snu. Jej produkcja związana jest z bodźcami świetlnymi, jakie na nas oddziałują. Obecność światła hamuje wytwarzanie hormonu, stąd nastanie nocy, powoduje zwiększoną produkcję i senność, poranek natomiast poprzez wzrost natężenia światła spadek poziomu hormonu i sygnał, że czas się obudzić.

Mówiąc wprost, informuje ona nasz organizm, że zgodnie z cyklem dobowym, należy zmniejszyć aktywność, zrelaksować się i przygotować się na sen. Produkcja tego hormonu nie u każdego jest na tym samym poziomie.

Na jej ilość wpływ ma wiele czynników, w tym zewnętrznych, są to między innymi:

  • zmianowy tryb pracy,
  • zbyt mała ekspozycja na światło dzienne,
  • za dużo światła w nocy,
  • stres,
  • przyjmowane leki,
  • nadmierna ilość stymulantów
  • a także czynnik naturalny, jak starzenie się organizmu.

Co mówią badania naukowe?

Badania wskazują, że suplementacja melatoniną przynosi efekty i przed snem może pomóc w zaśnięciu i podniesieniu jakości snu. Dlatego po tego typu specyfik często sięgają nie tylko osoby mające problem ze snem, ale również osoby aktywne fizycznie. Regeneracja po treningu i ciężkiej pracy fizycznej najefektywniej przebiega podczas snu. Stąd jego długość i jakość ma kolosalne znaczenie dla prawidłowego przebiegu tego procesu. W przypadku sportu, aby osiągnąć zamierzone efekty, oprócz odpowiedniego treningu, poprawnie zbilansowanej diety, warunkiem koniecznym jest także regeneracja na właściwym poziomie, a sen to najlepszy czas dla ciała na odbudowę układu odpornościowego , regeneracje hormonalną, czy odbudowę tkanek.

Drugą grupą osób, którym można polecić spożywanie melatoniny, są osoby pracujące w trybie zmianowym. Zmiany popołudniowe i nocne są planowane w czasie zwykle przeznaczonym na sen, stąd taki system pracy może wpłynąć na rozregulowanie naturalnego dobowego rytmu organizmu, podobnie, jak ma to miejsce w momencie zmiany strefy czasowej (np. podróż na inny kontynent).

Podsumowując

Każdy zasługuje na odpoczynek, w tym prawidłowy sen. Warto zatem rozważyć dostarczanie dodatkowej dawki melatoniny w postaci suplementu, co powinno wspomóc ciało w tym ważnym dla organizmu procesie.

Źródła: http://psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_1_2016/165Nowicki_PsychiatrPol2016v50i1.pdf

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close