Artykuły

Melatonina – efekty i opinie

Większość osób uprawiająca sport, zapytana co jest ważne, aby osiągać zadowalające wyniki w dyscyplinie, którą się zajmują, wskazałaby  podstawowe czynniki: dobrze dobrany plan treningowy, poprawnie zbilansowana dietę, suplementy oraz odpowiednią regenerację. Dla przebiegu tego ostatniego procesu- regeneracji- niezwykle istotny jest sen.

W podniesieniu jakości snu i zasypiania bardzo pomocna okazuje się suplementacja melatoniną. Zresztą wpływ na proces nocnego odpoczynku to chyba jedno z pierwszych skojarzeń, jakie wiąże się z nazwą tego specyfiku. Jednak prozdrowotne działania melatoniny wcale nie ogranicza się tylko do oddziaływania na sen, ale od początku.

Melatonina to hormon naturalnie produkowany w mózgu przez gruczoł nazywany szyszynką. Hormon ten nazywany jest często hormonem snu, gdyż informuje ciało, kiedy iść spać, a kiedy się obudzić. Wydzielanie tej substancji ściśle związane jest ze światłem, jakie dociera do organizmu. Im więcej światła, tym mniejsza produkcja hormonu i na odwrót. Związane jest to z naturalnym cyklem dobowym.

Ilość wydzielanej melatoniny uzależniona jest z resztą od większej ilości czynników niż tylko natężenie światła.

Wpływać na to może:

  • wiek – im starszy organizm, tym mniej hormonu wydziela,
  • stres,
  • system zmianowy, w jakim pracujemy, który może rozregulować dobowy rytm organizmu i powodować wzrost kortyzolu (hormon stresu),
  • zmiany stref czasowych,
  • ilość światła, na jaką się wystawiamy- zbyt duża (światło sztuczne) w nocy lub zbyt mała (światło naturalne) w dzień.

Melatonina poza poprawą jakości snu może wspierać organizm na innych kierunkach.

Wymieńmy kilka z nich…

Walka z sezonową depresją

Depresja sezonowa, nazywana także sezonowym zaburzeniem afektywnym lub SAD, pojawia się najczęściej w okresie przejściowym pomiędzy porami roku jesieni i zimy (późna jesień, wczesna zima). Badania wskazują, że przyczyną występowania tego stanu może być zmiana natężenia światła słonecznego, która z kolei może wpływać na dobowy rytm organizmu. Melatonina bierze udział w regulacji tego właśnie rytmu, stąd niektóre badania sugerują, że przyjmowanie melatoniny w postaci suplementu, może łagodzić objawy sezonowej depresji.

Zdrowie oczu

Melatonina jest syntetyzowana w siatkówce oka. Proces ten jest regulowany przez zegary okołodobowe znajdujące się między innymi w neuronach siatkówki. Badania dowodzą, że melatonina ma istotny wpływ na ochronę siatkówki i może opóźniać zwyrodnienie plamki żółtej (AMD), które jest związane z procesem starzenia się i jest jedną z głównych przyczyn utraty wzroku u osób starszych. Melatonina reguluje ilość światła docierającego do fotoreceptorów, poprzez kontrolę pigmentacji oka.

Ponadto, melatonina jest przeciwutleniaczem, który zwalcza wolne rodniki.

Refluks

Przeprowadzone badania wskazują, że suplementacja melatoniny może zmniejszyć dyskomfort związany z refluksem przełyku, czyli cofaniem się kwasu żołądkowego do przełyku, objawiającego się między innymi jako zgaga. Melatonina bierze udział w blokowaniu wydzielania kwasu żołądkowego.

Wzbogacenie diety o suplementację melatoniną, może być skutecznym wsparciem dla organizmu nie tylko w przypadku problemów z zasypianiem. Warto korzystać z bogatej oferty tego typu środków, jakie można znaleźć u producentów i na półkach sklepowych.

Źródła:

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close