Artykuły

Jakie suplementy na libido dla mężczyzn wybrać?

O czym dowiesz się w tym artykule? – TL;DR

  • Globalna hipoteza dotycząca przyczyn spadku libido,
  • Tribulus terrestris,
  • DAA,
  • Maca,
  • Ashwagandha
  • Cynk
  • Fenugreek,
  • Stosować pojedynczo  czy razem?
  • Najskuteczniejsze wsparcie libido 

czytam dalej….

Dlaczego mam niskie libido?

Niestety coraz więcej panów skarży się na problemy z libido…

Po części możemy tutaj winę widzieć w olbrzymich wymaganiach, które kładzie na nas współczesne życie, po części w pokoleniowym spadku poziomu testosteronu, który to od wielu lat, obserwują naukowcy.

Dodatkowo otaczający nas zewsząd stres również odciska swoje piętno na możliwościach i chęci do podjęcia aktywności seksualnej… 

Na rynku można spotkać bardzo dużo produktów, które w założeniach, mogą wspierać mężczyzn w jak najdłuższym zachowaniu pożądania seksualnego. Producenci suplementów sięgają po często bardzo egzotyczne składniki roślinne i nie tylko. Dlatego różnorodność preparatów o takim przeznaczeniu jest przeogromna.

Nie może więc dziwić, że część z Was może czuć się nieco zagubiona w tym bogactwie. Z tego powodu, w tym artykule, skupię się głównie na tych składnikach, które są najczęściej stosowane i na rynku dostępne są już od dłuższego czasu. Jedną bowiem z cech dobrego suplementu jest jego ponadczasowa formuła.

Sprawdzone i skuteczne suplementy

Jakich składników warto szukać na etykiecie dobrego suplementu na libido?

Owoc buzdyganka – Tribulus terrestris

Ekstrakt z tego owocu stosuje się w suplementacji już od bardzo dawna, a najbardziej aktywnymi składnikami tribulusa są saponiny. Dlatego wiele preparatów dostępnych na rynku zawiera standaryzację właśnie na ich ilość. Tribulus stosowany był już w starożytnych czasach przez medycynę chińską i indyjską. Zaliczany jest do grupy adaptogenów, czyli roślin wspomagających radzenie sobie ze stresem przez nasz organizm. Wywiera swój pozytywny wpływ na libido zarówno u panów, jak i pań, więc jeden preparat można kupić z przeznaczeniem dla pary. 

Kwas D-asparaginowy – DAA

Ze względu na to, że obniżony poziom testosteronu skutkuje między innymi zmniejszeniem  poziomu libido bardzo często, w suplementach mających wspomagać rozwiązanie tego problemu, stosuje się DAA. W badaniach obserwuje się zdolność DAA m.in. do znacznego zwiększenia poziomu testosteronu oraz hormonu luteinizującego (LH), czyli hormonów odpowiedzialnych między nimi za poziom libido. Zwłaszcza osoby skarżące się na obniżone pożądanie, mogą skorzystać na preparatach zawierających w swoim składzie DAA, choć stosują go również sportowcy próbujący różnych sposobów na poprawienie swojej sylwetki.

Maca – pieprzyca peruwiańska

Zwana inaczej peruwiańskim żeń-szeniem również znajdziecie w ogromnej ilości suplementów mających wspomóc walkę o silne libido. Z wyglądu przypomina rzodkiewkę, a uprawiana jest w Andach. W wielu badaniach z jej wykorzystaniem wykazuje się znaczący, pozytywny wpływ suplementacji ekstraktami z korzenia pieprzycy peruwiańskiej na poziom pożądania seksualnego i to zarówno u panów, jak i pań. Ponownie suplement można wykorzystywać wspólnie. 

Ashwagandha

To kolejna roślina pochodząca z obszarów Dalekiego Wschodu, a dokładniej Indii, którą wykorzystywana jest szeroko przy tworzeniu suplementów wspomagających organizm osoby aktywnej. W wielu badaniach stwierdzono pozytywny wpływ suplementacji ashwagandą na zwiększenie poziomu testosteronu oraz LH. Inny mechanizmem mogącym wpłynąć na zwiększenie poziomu libido wynikającym z suplementacji ashwagandhą może być jej zdolność do zmniejszania poziomu stresu. A jak wiemy z początku tego  artykułu, stres może być jednym z czynników znacząco obniżających pożądanie seksualne. Stwierdza się również poprawę jakości życia seksualnego u pań. 

Cynk

Niedobory mikroelementów (m.in. witamin i minerałów) są bardzo często związane z występowaniem wielu problemów zdrowotnych. W tym artykule spoglądamy na problemy z libido, które często wiązane są z obniżeniem poziomu testosteronu wytwarzanego przez nasz organizm. Wiele badań wykazało, że niedobory spożycia cynku mogą mieć wpływ na zaburzenie procesów wytwarzania testosteronu u panów. Cynk nie dosyć, że wpływa bezpośrednio na zdolność organizmu do wytwarzania testosteronu, to jeszcze potrafi ograniczać działanie dwóch nielubianych przez amatorów sportów siłowych enzymów: aromatazy i 5-alfa reduktazy. Aromataza potrafi zmniejszyć ilość testosteronu poprzez konwersję do estradiolu. 5-alfa reduktaza czyni to samo przekształcając testosteron do DHT. W odróżnieniu od innych do tej pory omawianych substancji zadaniem suplementacji cynkiem jest uzupełnienie ewentualnych niedoborów.

Kozieradka pospolita – Fenugreek

Ze względu na możliwy wpływ suplementacji kozieradką na zdolność organizmu do wytwarzania testosteronu, również ekstrakty z tej rośliny, obecnie uprawianej praktycznie na całym świecie, można bardzo często znaleźć na etykietach produktów mających za cel poprawę pożądania seksualnego. Podobnie jak wiele wymienionych do tej pory roślin, pozytywny wpływ suplementacji nią nie ogranicza się wyłącznie do panów, gdyż podobne rezultaty wykazuje się u obu płci. To kolejny suplement, który mogą stosować wspólnie pary celem podniesienia pożądania seksualnego w tym zabieganym świecie. 

Siła drzemie w naturze 

Widzimy więc, że poza jednym mikroelementem wymienionym w tym artykule – cynkiem, większość składników jest pochodzenia roślinnego, a ogromna część z nich znalazła zastosowanie, w omawianym aspekcie, już w czasach starożytnych. 

Co ciekawe, producenci suplementów sięgają do tradycji różnych kultur rozrzuconych po całym świecie tak, aby wybierać to, co najlepsze. 

W przypadku cynku głównym celem suplementacji jest zapewnienie optymalnego poziomu spożycia tak, aby organizm mógł działać poprawnie i wytwarzać właściwą ilość testosteronu. Reszta składników, głównie poprzez możliwe zdolności do podwyższania naturalnego wytwarzania testosteronu przez organizm, może zwiększać pożądanie seksualne.

Stres zabójca libido

Jednocześnie większość stosowanych ekstraktów roślinnych zaliczana jest do adaptogenów, które to między innymi charakteryzują się pozytywnym wpływem na zmniejszanie oddziaływania stresu na nasz organizm. A stres to zabójca libido, nawet u osób zdrowych! 

Widzimy więc, że po pierwsze musimy zadbać o odpowiednie pokrycie podstawowych potrzeb organizmu. Po drugie możemy celowo stosować ekstrakty roślinne celem podniesienia zdolności działania organizmu. Po trzecie musimy zadbać o jak najlepsze zdolności naszego organizmu do radzenia sobie ze stresem.

Takie kompleksowe podejście do problemu, z którym boryka się duża część mężczyzn, może pomóc rozwiązać problem z niskim libido. 

Powinienem wybierać gotowe produkty będące mieszanką ww. składników, czy też sięgać po monopreparaty oparte o nie?

Jak wybrać?

Jeśli chcesz wiedzieć, który składnik zadziała na Ciebie najlepiej, oczywiście wybieraj monopreparaty. Uzupełniaj swoją dietę jednym wybranym składnikiem przez kilka tygodni i sprawdzaj, jak Twój organizm reaguje. Czy problem znajduje rozwiązanie… Jeśli nie, zmień składnik i powtórz procedurę testową. W ten sposób będziesz w stanie znaleźć ten składnik, który akurat, w wybranym momencie, jest Tobie najbardziej potrzebny.

Zdaję sobie jednak sprawę, że mało kto ma czas i chęci na tego typu eksperymenty – większość z nas szuka szybkich i skutecznych rozwiązań. Dlatego wielu producentów przedstawia gotowe suplementy zawierające między innymi wyżej wymienione składniki. W takim przypadku nie ma potrzeby wykonywania dodatkowych eksperymentów. Wystarczy zakupić wybrany preparat, stosować przez go kilka tygodni i obserwować, jak rośnie Wasze pożądanie.

Jak wspomniałem, część z tych składników wykazuje podobne działanie na libido niezależnie od płci. Możecie więc stosować je wspólnie i dzielić się Waszymi wrażeniami między sobą. W ten sposób każde z Was znajdzie dla siebie to, co najlepsze!

Tagi

Zbyszko Tarczewski

Twórca i Redaktor Naczelny magazynów: polski - Perfect Body i międzynarodowy - Perfect Body Elite. Autor ponad 350. artykułów z dziedziny fitness, zdrowia, sportów sylwetkowych i siłowych, diety oraz suplementacji. Recenzent wszystkim wydawanych artykułów w ww. magazynach.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close