Artykuły

Najlepsze białko dla kobiet i dziewczyn. Jaka odżywka białkowa?

Coraz więcej kobiet świadomych zasad zdrowego żywienia oraz wpływu poszczególnych makroskładników na organizm człowieka sięga po odżywki białkowe. Preparaty te zyskują na popularności, gdyż świetnie uzupełniają dietę, w której brakuje źródeł białka.

W jakiej formie najczęściej spożywamy odżywki białkowe?

Zazwyczaj goszczą jako element posiłku np. porannej owsianki, są szybką alternatywą dla „grillowanego kurczaka” w dni, gdy brakuje czasu na przygotowanie potrawy oraz stanowią idealny samodzielny element diety o wyjątkowym smaku i najwyższej jakości.

Na rynku można spotkać wiele odżywek białkowych. Różnią się one od siebie surowcem, z jakiego powstały oraz stopniem oczyszczenia. Jaka w tym wypadku byłaby najlepsza odżywka dla kobiety?

Odżywki, które znajdują się w ofercie wielu producentów najczęściej oparte są o:

Która odżywka jest najczęściej polecana?

Optymalnym rozwiązaniem jest zastosowanie odżywki proteinowej opartej o białko serwatkowe, które pochodzi z mleka. Charakteryzuje je wysoka wartość biologiczna i zawartość wszystkich niezbędnych aminokwasów egzogennych, czyli takich, których organizm nie jest w stanie sam zbudować. Taka odżywka proteinowa jest lekkostrawna, łatwa w przygotowaniu i wyróżnia ją wysoka smakowitość. Wśród białek serwatkowych na półkach królują dwie frakcje, koncentrat oraz izolat.

Izolat, koncentrat czy mieszanka?

Oba produkty są tworzone z mleka, a dokładniej serwatki, która podlega oczyszczeniu i filtrowaniu przez odpowiednie membrany. Dzięki temu procesowi otrzymujemy proszek o bardzo niskiej zawartości tłuszczów i węglowodanów, ale wysokiej zawartości białka. W pierwszym etapie produkowany jest koncentrat białka serwatkowego, w którym znajdziemy tłuszcze i węglowodany na poziomie kilku gram i białko na poziomie 65-80 g w 100 g produktu. Przy produkcji izolatu wykorzystywane są bardziej restrykcyjne filtry, o dużo mniejszej przepuszczalności, dzięki czemu otrzymujemy produkt o jeszcze niższej zawartości cukrów i tłuszczów i wyższym udziałem białka w stosunku do koncentratu (80-95 g na 100 g).

Oba produkty są bardzo dobrym rozwiązaniem dla kobiet. Jeśli poszukiwana jest odżywka, która będzie tylko stosowana po treningu, jako forma koktajlu na regenerację warto zainwestować w izolat białka serwetkowego, jeśli natomiast ma stanowić również elementem posiłków, można zdecydować się na koncentrat białka serwatkowego. By wyjść naprzeciw oczekiwaniom nie tylko kobiet, stworzono również suplementy oparte o mieszanki białek, gdzie znajdziemy zarówno izolat, jak i koncentrat białka serwetkowego.

Jakie białko, jeśli nie toleruje laktozy?

Warto zaznaczyć, że osoby z nietolerancją laktozy, również mogą stosować białko serwatkowe, gdyż istnieją na rynku produkty, w których wyeliminowano ten cukier mleczny tzw. odżywki z „lactose free”. Dzięki czemu otrzymano produkty dobrze tolerowane przez układ trawienny. Jeśli jednak mimo wszystko nie możemy stosować białek mleka, można rozważyć białko jajeczne, które również charakteryzuje bardzo wysoka wartość biologiczna i duży udział aminokwasów egzogennych. 

A co dla Wegan?

Kobiety, które stosują diety z eliminacją produktów pochodzenia zwierzęcego, mogą skorzystać z białek opartych o źródła roślinne np. proteiny z grochu, ryżu, czy soi. Jest to idealny kompan diet wegańskich, gdyż pozwala uzupełnić niedobory białka wynikające z rezygnacji ze spożycia mięsa, nabiału i ryb.

Każda z wymienionych odżywek może być spożywana przez kobiety, to która będzie dla nas najlepsza, zależy od naszych preferencji co do źródła białka, oraz od funkcji, jaką ma pełnić.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close