Artykuły

Olej kokosowy do smażenia, czy warto smażyć na oleju kokosowym?

Palma kokosowa jest uznawana w wielu zakątkach świata za drzewo niezwykle wszechstronne, a to za sprawą m.in. jej owoców, popularnie nazywanych orzechami kokosowymi.

W ostatnich latach, dzięki światowej popularyzacji zdrowego stylu życia, składniki pozyskane z orzecha kokosowego stały się cenione nie tylko w krajach zajmujących się hodowlą palmy. Najbardziej rozpowszechniły się mąka kokosowa, mleczko i woda kokosowa, miąższ i olej kokosowy.

Nic w tym dziwnego, ponieważ ten sporych rozmiarów orzech, a w zasadzie wydobyte z niego poszczególne składowe nie mają się czego “wstydzić” pod względem zawartych w nich składników aktywnych oraz mikro i makroelementów.

Dlaczego warto?

Olej kokosowy jest bardzo bogaty w nasycone kwasy tłuszczowe, które są odporne na utlenianie. Ich zawartość to nawet 80-90%. To właśnie dzięki tej właściwości, często uznawany jest za jeden z najlepszych olejów wykorzystywanych w kuchni podczas obróbki termicznej.

W kuchni, podczas przygotowywania potraw na ciepło, możemy wybierać spośród wielu wariantów obróbki termicznej, takich jak: gotowanie, grillowanie, duszenie, pieczenie i smażenie.

Skupmy się na tym ostatnim…

Co to właściwie jest to „smażenie”?

Smażeniem możemy określić proces obróbki termicznej żywności, podczas którego jest ona poddawana wysokiej temperaturze w obecności rozgrzanego powyżej 100 stopni Celsjusza tłuszczu lub oleju. Odbywa się to zazwyczaj w naczyniu otwartym. Najczęściej towarzyszy temu powstawanie kruchej i brunatnej skórki, przyjemnego zapachu i smaku potrawy, a taka reakcja określana jest mianem reakcji Maillarda.

Przyjmuje się, że najlepszą temperaturą do smażenia jest około 130-160 stopni Celsjusza i nie powinna ona przekraczać 180oC. Wyznacznikiem zbyt wysokiej temperatury smażenia jest rozpoczęcie dymienia użytego tłuszczu, oleju.

Smażenie może być płytkie, któremu towarzyszy niewielka ilość tłuszczu, ale wymagane jest obracanie smażonej potrawy oraz głębokie (zanurzeniowe), które odbywa się w dużej ilości tłuszczu, a potrawa jest w całości w nim zanurzona.

W tym miejscu można zadać pytanie, czy do smażenia potraw lepiej użyć oleju kokosowego rafinowanego, czy nierafinowanego?

Na rynku możemy kupić dwa typy olejów kokosowych – rafinowane i nierafinowane.

Rafinowany czy nierafinowany?

Rafinacja to najprościej rzecz ujmując, oczyszczanie oleju z niechcianych substancji, mogących wpłynąć np. na skrócenie terminu przydatności do spożycia. Proces ten powoduje jedynie niewielkie straty substancji odżywczych zawartych w oleju, za to wpływa korzystnie na cechę, która bardzo przydaje się w kuchni- olej staje się bardziej odporny na działanie wysokich temperatur. Olej kokosowy rafinowany może być śmiało wykorzystywanych podczas obróbki termicznej naszych potraw. Warto zaznaczyć, że posiada on wysoki punkt dymienia, wynoszący około 200 stopni Celsjusza, co czyni go niezwykle przydatnym właśnie podczas smażenia.

Sugeruje się, że oleje, w skład których wchodzą, głównie tłuszcze nasycone i jednonienasycone są bardziej odpowiednie do smażenia, ponieważ zachowują się bardziej stabilnie poddane działaniu wysokiej temperatury.

Podsumowanie

Odpowiadając na tytułowe pytanie olej kokosowy dzięki swoim właściwościom może stanowić ciekawą alternatywę dla tradycyjnych olejów używanych do smażenia.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close