Artykuły

Preparaty wzmacniające organizm dla osób starszych

Grupa wiekowa osób starszych jest jedną z tych, dla której jakość życia w dużym stopniu warunkowana jest przez odpowiedni stan odżywienia. Zmiany zachodzą w tym przypadku nie tylko na poziomie funkcjonowania narządów i stanu innych tkanek, ale również na poziomie regulacji apetytu, czy motywacji.

Dzięki trwającemu od wieków procesowi poznawania roli substancji odżywczych w kształtowaniu zdrowia znanych jest obecnie szereg związków, które mogą być pomocne w trosce o najstarszych członków społeczeństwa.  

Preparaty białkowe dla osób starszych

Jednym z najlepszych sposobów na optymalizację stanu zdrowia osób starszych jest dostosowanie wysokości podaży białka w jadłospisach do zapotrzebowania na tą substancję odżywczą. Szczególnie pomocne we wzmacnianiu organizmu osoby starszej może być włączenie do diety preparatów zawierających wyizolowane białka z pożywienia.

W procesie starzenia dochodzi bowiem do stopniowej utraty masy mięśniowej oraz zmian hormonalnych niesprzyjających utrzymaniu kondycji fizycznej. Ponadto zdarza się, że z różnych powodów (np. ekonomicznych, czy problemów z uzębieniem oraz apetytem) duże ilości aminokwasów niezbędnych o wysokiej przyswajalności pojawiają się w diecie zbyt rzadko.

Tak zwane odżywki białkowe mogą w tym przypadku zapewnić białko o optymalnej wartości biologicznej, które nie wymaga przeżuwania. Do najbardziej wartościowych zalicza się izolaty serwatkowe i sojowe, ale także mieszanki białek roślinnych, czy koncentraty białek jajecznych oraz serwatkowych.

Preparaty z witaminami dla osób starszych

Witamina D

Kolejnym bardzo ważnym składnikiem odżywczym wzmacniającym w wieku starczym jest witamina D. Witamina ta pełni ważne funkcje w obrębie układów: kostnego, nerwowego, mięśniowego, hormonalnego oraz odpornościowego. Może ona być wytwarzana przez organizm pod wpływem kontaktu skóry z promieniami słonecznymi, jednak po przekroczeniu wieku średniego wydajność tego procesu wyraźnie spada.

Niedobory tej witaminy mają znaczenie w nabywaniu podatności na choroby zarówno nowotworowe, jak i metaboliczne, a także zwiększają ryzyko niebezpiecznych dla zdrowia i życia kontuzji.

Witamina C

Z punktu widzenia starzenia się ważną witaminą jest również witamina C. Jest ona silnym antyoksydantem niezbędnym do prawidłowej formacji tkanek łącznych w organizmie. Wpływa na kondycję skóry, chrząstek, włókien mięśniowych, czy naczyń krwionośnych, a także na wchłanianie żelaza z diety.

Składniki mineralne dla osób starszych

Z punktu widzenia wzmacniania organizmu osoby starszej ważna jest również odpowiednio wysoka podaż niektórych składników mineralnych. Często problem może stanowić właściwy poziom konsumpcji elektrolitów (z naciskiem na magnez, potas i wapń).

Regulują one szereg procesów związanych m.in. z pracą mięśni, mózgu, czy przewodu pokarmowego, a ich głęboki niedobór może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia i życia. Zaspokojenie zapotrzebowania na nie sprzyja wydolności fizycznej, umysłowej, a także samopoczuciu psychicznemu, jakości snu, czy równomiernej pracy serca.

Tagi

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close