Artykuły

Czy ashwagandha szkodzi? Jak wpływa na zdrowie?

Ashwagandha jednym  z naczelnych ziół wywodzących się z Indii. Często nazywana jest nawet “żeń-szeniem indyjskim”. A to ze względu na jej popularność w Indiach porównywalną z żeń-szeniem w Chinach. 

W zapiskach historycznych można znaleźć ślady jej stosowania, celem wzmocnienia organizmu ludzkiego, już ponad 2000 lat przed naszą erą! 

Po co stosujemy ashwagandhę?

Ashwagandhę zalicza się do adaptogenów, czyli składników, głównie roślinnych, mających dobroczynny wpływ na ludzki organizm, w tym walkę ze stresem. Na tym oczywiście nie kończy się jej dobroczynne oddziaływanie na ludzki organizm. 

O tym, kto powinien uważać stosując ashwagandhę, a kto i kiedy skorzysta na suplementacji nią, przeczytasz w tym artykule. 

Jak ashwagandha wpływa na zdrowie?

Może, zamiast skupiać się ogólnie na zdrowiu, przedstawię zalety stosowania ashwagandhy zarówno w życiu sportowca, jak i osoby niećwiczącej. 

1.  Jak skorzystać może na suplementacji ashwagandhą osoba aktywna?

Ashwagandha może m.in.:

  • przyspieszać regenerację potreningową, 
  • zmniejszyć napięcie towarzyszące ważnym zawodom, 
  • naturalnie podnieść poziom wytwarzanego przez organizm testosteronu, 
  • obniżać poziom kortyzolu, 
  • poprawić wygląd sylwetki – zwiększać  tempo budowania masy mięśniowej, 
  • poprawić wygląd sylwetki – zmniejszać masę ciała oraz ilość tkanki tłuszczowej,
  • zwiększać poziom siły, 
  • poprawiać osiągi w sprincie, 
  • odsuwać w czasie wystąpienie zmęczenia spowodowanego wysiłkiem fizycznym, 
  • zmniejszać odczucie zmęczenia, gdy już ono wystąpi, 
  • zwiększać zaangażowanie i motywację do treningów/zawodów,
  • zwiększać VO2 max (miara wydolności tlenowej zawodnika),
  • zwiększać wytrzymałość sportową, zwłaszcza u sportowców dyscyplin wytrzymałościowych, 
  • wzmacniać układ odpornościowy sportowca – mniejsza podatność na infekcje, 
  • zmniejszać uszkodzenia mięśniowe wywołane treningami, 
  • wspomagać refleks, 
  • zwiększać zdolność do radzenia sobie ze stresem fizycznym i psychicznym,
  • zwiększać energię i wytrzymałość podczas zawodów i treningów. 

2. Jak (dodatkowo) skorzystać może na suplementacji ashwagandhą osoba o niskiej aktywności?

Ashwagandha może m.in.:

  • redukować negatywny wpływ stresu na organizm ludzki, 
  • wspierać odporność organizmu, 
  • zmniejszać stany lękowe, 
  • obniżać poziom cholesterolu ogólnego, 
  • obniżać poziom cholesterolu LDL – “złego”,
  • obniżyć poziom trójglicerydów, 
  • zmniejszać poziom cukru we krwi, 
  • zmniejszać objawy depresji, 
  • działać przeciwzapalnie, 
  • zwiększać motywację,
  • wpływać na płodność mężczyzn – poprawa jakości nasienia, 
  • wpływać na płodność mężczyzn – poprawa ilości plemników,
  • wspierać libido mężczyzn i kobiet, 
  • zmniejszać palpitacje serca, 
  • redukować stres, 
  • wspomagać funkcje seksualne, 
  • zmniejszać objawy zapalenia stawów i kości, 
  • wspierać ochronę antyrodnikową, 
  • poprawiać jakość snu, 
  • obniżać ciśnienie krwi,
  • obniżać tętno, 
  • wspierać pamięć, 
  • wspierać sprawność intelektualną, 
  • poprawiać objawy związane z chorobą dwubiegunową i schizofrenią. 

Czy ashwagandha szkodzi?

Jak wszystko w przyrodzie nawet to, co najbardziej przydatne, w nadmiarze może szkodzić. 

Przyjrzyjmy się, na co należy zwrócić szczególną uwagę dodając ekstrakty z ashwagandhy do swojej suplemenacji. 

Ashwagandha może:

  • obniżać ciśnienie krwi – jeśli stosujesz leki obniżające ciśnienie krwi lub masz naturalnie niskie ciśnienie –  uważaj przy suplementacji ashwagandhą, a najlepiej  skonsultuj się z lekarzem prowadzącym,
  • obniżać poziom cukru we krwi – jeśli stosujesz leki obniżające jego poziom –  uważaj przy suplementacji ashwagandhą, a najlepiej  skonsultuj się z lekarzem prowadzącym,
  • oddziaływać na tarczycę – jeśli planujesz włączenie ashwagandhy do swojej supremacji, koniecznie skonsultuj się z lekarzem prowadzącym, 
  • wpływać na wywołanie przedwczesnego porodu, dlatego kobiety w ciąży powinny unikać używania ashwagandhy,

Widzimy więc, że zakres oddziaływania ashwagandhy jest ogromny, a przecież wymieniłem tylko wybrane pozycje. 

Na suplementacji ashwagandhą skorzystać mogą zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Osoby bardzo aktywne ruchowo, jak Ci z Was, którzy sport śledzą przed ekranami telewizorów. Wszystko to oczywiście z wyłączeniem osób, o których wspominam wyżej! 

Tagi

Zbyszko Tarczewski

Twórca i Redaktor Naczelny magazynów: polski - Perfect Body i międzynarodowy - Perfect Body Elite. Autor ponad 350. artykułów z dziedziny fitness, zdrowia, sportów sylwetkowych i siłowych, diety oraz suplementacji. Recenzent wszystkim wydawanych artykułów w ww. magazynach.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close