Artykuły

Czy suplementy na stawy są skuteczne?

Suplementy na wsparcie stawów mogą być bardzo pomocne w profilaktyce oraz w niektórych chorobach narządu ruchu. Należy pamiętać, że kluczem do pełnej sprawności i zdrowia jest zrównoważona dieta, aktywność fizyczna oraz wsparcie z zewnątrz, takie jak suplementy wspierające pracę stawów. Osoby regularnie uprawiające sport są narażone znacznie częściej na ubytki w strukturach stawu, a ich zapotrzebowanie na witaminy niewątpliwie wzrasta. Warto więc wspomóc się właściwymi środkami, by zachować zdrowie kości i stawów.

Kiedy warto stosować suplementy na stawy? 

Podczas uprawiania sportu, codziennej aktywności fizycznej, nasze stawy poddane są znacznie większym obciążeniom. Przerzucanie ciężarów na siłowni, czy znacznie większe obciążenie stawów podczas biegania, to wszystko powoduje, że chrząstka stawowa i sam staw, wyraźnie mocniej są eksploatowane i mogą pojawić się w nich ubytki.

Ból i problemy ze stawami.

Oczywiście, dieta jest najważniejszym czynnikiem, ale w wielu przypadkach nie jesteśmy w stanie wypełnić naszego całkowitego zapotrzebowania tylko z pożywienia. Tutaj z pomocą przychodzą właśnie suplementy, które nie tylko wspomogą regenerację, ale i będą chronić stawy długoterminowo. Suplementy warto stosować, zanim pojawi się ból lub dyskomfort w stawach, ponieważ ból jest sygnałem o powstającym stanie zapalnym, który jak najszybciej należy zniwelować, by nie doszło do kontuzji. Lepiej w przypadku stawów zapobiegać niż leczyć.

Suplementy na ochronę, regenerację i wzmacnianie stawów 

Wybór suplementów na rynku jest niewątpliwie duży, jednak jeśli chodzi o stawy najlepiej skupić się na bazowych, najlepiej przebadanych pod kątem leczniczym, suplementach diety:

Glukozamina na stawy

Występuje ona naturalnie w ciele człowieka, jednak należy ją uzupełniać, ponieważ jej ilości w organizmie są małe. Naturalnie występuje w owocach morza. Glukozamina jest elementem budulcowym chrząstki stawowej, co oznacza, że jej suplementacja może wspomóc procesy regeneracyjne stawów. Obecnie występuje ona w trzech formach: siarczanu, chlorowodorku i N-acetyloglukozaminy. Wszystkie one pozyskiwane są chityny, tkanki budującej szkielety organizmów morskich.

Glukozamina wycisza aktywność niektórych związków katabolicznych, które uszkadzają stawy, a ponadto ułatwia dotarcie do stawu pozostałym chondrocytom, co przyspiesza regenerację stawu. Badania wskazują, że glukozamina ma zastosowanie przy zmniejszaniu stanów zapalnych poprzez hamowanie aktywności cytokin prozapalnych. Najlepiej stosować glukozaminę w postaci siarczanu, ponieważ jest ona najlepiej przebadana. Zalecane stosowanie to najczęściej 1500 mg glukozaminy dziennie, ale każdy powinien określić swoją dawkę indywidualnie z lekarzem lub dietetykiem.

Kolagen na stawy

Jest to białko, które występuje w skórze, kościach, włosach, ale również jest bardzo ważnym elementem budulcowym chrząstki stawowej, ścięgien i więzadeł. Kolagen jest niezbędny, by zachować pełną ruchomość stawu. Składnik ten możemy dostarczyć wraz z pożywieniem, ale wypełnienie dziennej, wymaganej dawki, przy aktywnym trybie życia jest niewątpliwie trudne.

Dlatego warto wspomóc się suplementami z kolagenem. Obecnie na rynku znaleźć można wiele produktów z kolagenem, najlepszy oczywiście jest ten naturalny, czyli wieprzowy lub rybi. Obecnie kolagen występuje w typie pierwszym i drugim. Jeśli mamy na celu zabezpieczenie naszych stawów najlepiej zaopatrzyć się w kolagen typu drugiego. Kolagen powinien być przyjmowany w dawkach ok. 100 mg dziennie, jednak często jest to kwestia indywidualna.

ZAWIERA NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI HYDROLIZOWANY KOLAGEN TYPU II

Chondroityna na stawy

To jeden z głównych składników chrząstki stawowej. Jako jeden z wielu, bierze udział w produkcji proteoglikanów, a to dzięki nim powstaje maź pozakomórkowa. Maź ta chroni przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi i stanowi „smarowidło” dla lepszej pracy stawów.

Chondroityna spowalnia procesy degeneracyjne stawu, poprzez hamowanie enzymów litycznych. Najlepiej sprawdzi się u osób powtarzających często tę samą sekwencję ruchów, np. u biegaczy, gdzie stawy nóg są najbardziej obciążone.

Wapń i magnez na stawy

Oprócz wyżej wymienionych suplementów warto też wspomóc się wapniem i magnezem. Kości, aby były zdrowe, wymagają wapnia, czy to z pożywienia, czy poprzez zażycie suplementów. Z kolei dla mięśni i serca niezbędny jest magnez. Składniki te należy uzupełniać, by zachować prawidłowe działanie stawów.

Kwas hialuronowy na stawy

Podstawowy składnik mazi stawowej. Występuje naturalnie w organizmie, jednak po 25 roku życia synteza i zdolności organizmu do jego wytwarzania spadają, więc należy go uzupełniać. Kwas sam w sobie ochrania i odżywia chrząstki stawowe poprzez swoje higroskopijne właściwości.

Na rynku możemy spotkać kwas hialuronowy w tabletkach, do picia lub przyjmowany w formie zastrzyków. Najczęściej wykorzystywany jest w leczeniu kontuzji oraz urazów w okolicach stawów.

Suplementy a strzelanie w stawach 

Chrupanie, strzelanie czy strzykanie to często występujące zjawisko. Powodów może być wiele, jednak najczęstszym jest niska aktywność fizyczna, co doprowadza do „zastanych” stawów. Inne powody to nieprawidłowa budowa stawów czy choroby związane z wiekiem, np. zwyrodnienia stawów.

Czy należy się martwić? Tak, ale tylko wtedy, gdy tym odgłosom towarzyszy ból, puchnięcie stawów czy stan zapalny. Warto już na początku wspomóc się suplementacją, by nie doprowadzić do gorszych dolegliwości i chorób.

Tagi

Mateusz Jagielski-Szczypik

Dietetyk kliniczny z elementami dietetyki sportowej oraz trener przygotowania motorycznego, specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez dietę i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close