Artykuły

Jabłczan magnezu – właściwości i przyswajanie

Magnez obok żelaza czy wapnia, wydaje się być jednym z najbardziej rozpoznawalnych składników mineralnych. Często kojarzy się z łagodzeniem zmęczenia i mimowolnych kurczy mięśni, jednak ma jeszcze inne, cenne właściwości.

Magnez – zawsze z dodatkiem

Suplementacja diety magnezem nigdy nie odbywa się przy pomocy „czystego” pierwiastka, zawsze jest to połączenie z innym związkiem, który umożliwia zwiększenie przyswajalności. Dobrym na to przykładem jest jabłczan magnezu, czyli miks, w którym magnez „niesiony jest” przez kwas jabłkowy.

Jakie właściwości ma magnez?

Nieczęsto się o tym mówi, jednak magnez jest drugim po wapniu najważniejszym pierwiastkiem budującym kości. Co więcej, w budowaniu szkieletu współdziała on z witaminą D. Niezbędną do życia funkcją magnezu jest udział w przewodzeniu sygnałów w układzie nerwowym. Jest on bowiem elektrolitem, który wpływa na sygnalizację komórkową zarówno serca, jak i mięśni szkieletowych, czy mózgu i nerwów obwodowych.

Wpływa na kontrolę ciśnienia tętniczego oraz przemian metabolicznych, a także zapewnia płynną pracę mięśni, odporność na stres, czy dobrej jakości sen. W aktywnościach tych magnez współpracuje z potasem, innym elektrolitem. O istotności magnezu w kształtowaniu zdrowia człowieka doskonale świadczy fakt, że odpowiada on za przebieg ponad 300 reakcji w organizmie.

Gdzie występuje magnez?

Magnez w najprostszej i dostępnej dla organizmu formie występuje w wodzie pitnej. Najwięcej go zawierają wody wysokozmineralizowane, za którymi nie każdy przepada ze względu na specyficzny smak czy konieczność kupowania butelek.

Omawiany pierwiastek współtworzy chlorofil, czyli zielony barwnik obecny w roślinach, stąd też ważnymi źródłami magnezu są zielone warzywa liściaste. Oprócz tego warto jeszcze zwrócić uwagę na orzechy, nasiona, zboża, kakao, czy nabiał.

Największe dawki magnezu występują jednak w suplementach diety. Dostępne są pod postacią zarówno kapsułek lub tabletek, jak i proszku. Najczęściej stosowanymi do wzbogacania diety formami magnezu są m.in. cytrynian, diglycynian, czy jabłczan. Kiedyś wykorzystywano również tlenek magnezu, jednak obecnie znane są formy o znacznie lepszej przyswajalności.

PIĘĆ ŹRÓDEŁ MAGNEZU – Zawiera jabłczan magnezu

Jaki magnez się dobrze przyswaja?

Przyswajanie magnezu najbardziej skuteczne jest wtedy, gdy pierwiastek ten połączony jest ze związkami pochodzenia organicznego. Ponieważ jest to pierwiastek podnoszący pH roztworów, w których się znajduje, jego przyswajanie może być lepsze, gdy zastosuje się czynnik obniżający pH. Pozwala to na szybsze wchłanianie z kluczowych odcinków przewodu pokarmowego. Przykładem takiego „ukwaszającego” czynnika jest kwas jabłkowy.

Kiedy brać magnez?

Lista wskazań do suplementacji diety magnezem jest szeroka. Najczęściej mówi się tutaj o nadciśnieniu tętniczym (z potasem), osteoporozie (z wapniem), czy zaburzeniach nastroju oraz odporności (z cynkiem). Warto również rozważyć suplementację w okresach wzmożonej pracy zarówno umysłowej, jak i fizycznej, a także przy silnym i przewlekłym stresie.

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close