Artykuły

Jak długo stosować kolagen na stawy?

Choroby stawów to nie tylko domena wieku. Mogą nimi zostać dotknięci zarówno seniorzy, jak i osoby uprawiające sport i pracujące fizycznie. Polska pod względem ilości osób cierpiących na te schorzenia, plasuje się niestety w czołówce na tle Unii europejskiej.

Na szczęście rynek suplementów ma do zaproponowania wiele specyfików, które w bezpieczny i skuteczny sposób powinny wspomóc nasz układ ruchu. Jednym z najbardziej popularnych jest hydrolizat kolagenu.

Czym jest kolagen?

Jest to białko, które na dodatek stanowi ok. 30% naszego ciała. Ponadto jest głównym białkiem obecnym w mięśniach, kościach, skórze, ścięgnach i właśnie stawach. To ostatnie buduje kolagen typu II, a sam kolagen występuje przynajmniej w 16 rodzajach. Typ II to luźne włókna, których zadaniem jest między innymi amortyzacja stawów.

Jako ciekawostkę należy podać, że słowo kolagen wywodzi się od greckiego wyrazu „kolla”, który oznacza klej.

Kolagen ma mnóstwo zastosowań prozdrowotnych. Począwszy od poprawy zdrowia skóry, włosów na wpływie na tkanki łączne skończywszy.

Warto wspomnieć, że wraz z wiekiem organizm wytwarza coraz mniejsze ilości kolagenu. Widocznym objawem tego procesu jest coraz mniej elastyczna skóra. Spadek poziomu tego białka może prowadzić do zwiększenia ryzyka zachorowania na choroby zwyrodnieniowe stawów. Stąd przyjmowanie preparatów z tą substancją może być istotnym krokiem w kierunku poprawy jakości skóry, kości i tkanek łącznych.

Liczne badania udowodniły, że suplementacja kolagenu może wpłynąć na złagodzenie bólu stawów, w tym związanych z chorobą stawów.

Ponadto badania wskazują, że kolagen dostarczany do organizmu może kumulować się w chrząstkach i tym samym wzmagać naturalną produkcję kolagenu w organizmie.

Warto wiedzieć, że są czynniki, które niszczą kolagen, lub hamują jego produkcję, a których można unikać.

Są to między innymi:

  • nadmiar słońca,
  • palenie tytoniu,
  • spożycie zbyt dużych ilości cukru.

Ludzki organizm także samodzielnie wytwarza prokolagen, łącząc dwa aminokwasy – prolinę oraz glicynę. Niezbędny przy tym procesie jest udział witaminy C. W związku z tym warto dbać o odpowiedni poziom tej witaminy w organizmie, aby wspomóc proces naturalnej produkcji kolagenu.

Kolagen tylko dla osób dotkniętych chorobą stawów?

Oczywiście, że nie. Aby zawczasu zadbać o swoje stawy, warto suplementować kolagen profilaktycznie.

Kolagen jest substancją naturalną, występuje w różnych produktach spożywczych, takich jak mięso, żelatyna, skóra wieprzowa oraz drobiowa, w związku z tym  przyjmowanie kolagenu w postaci gotowego preparatu uznaje się za bezpieczne. Przyjmuje się, że regeneracja stawów trwa minimum 3 miesiące i jest to minimalny okres, kiedy powinno się stosować preparat kolagenu. Wybierając produkt z kolagenem, warto zwrócić uwagę na jego skład, na rodzaj i ilość kolagenu oraz substancje pomocnicze, takie jak witamina C, glukozamina, chondroityna.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close