Artykuły

Kiedy przyjmować kwasy omega-3? Rano czy wieczorem?

Skoro zadajesz pytanie, kiedy przyjmować kwasy tłuszczowe omega-3, zapewne zdajesz sobie sprawę z tego, że powinniśmy spożywać je, bądź to w naszej diecie, bądź to w postaci suplementacji.

I faktycznie. Jeśli ktoś z nas posiada w swoim tygodniowym menu kilka potraw przyrządzonych z tłustych ryby morskich, może z czystym sumieniem powiedzieć, ja mogę odpuścić sobie suplementację kwasami omega-3.

Jeżeli jednak nie zaliczasz się do tych szczęśliwców, ja osobiście nie potrafię zdzierżyć smaku ryb, powinieneś pomyśleć o suplementacji tymi kwasami tłuszczowymi. 

Kwasy omega-3 zaliczane są bowiem do niezbędnych składników naszej diety, które musimy spożywać w regularny sposób. Wśród tych najważniejszych kwasów omega-3 wymieniłbym kwas oznaczony trzema literkami DHA – kwas dokozaheksaenowy.

Po co właściwie mi kwasy omega-3?

Jeśli nie wystarczą Tobie słowa o tym, że kwasy omega-3 są niezbędnymi składnikami dietetycznymi, być może przyjmiesz do wiadomości korzyści, które płyną z suplementacji omega-3.

Dzięki omega-3 możesz:

  • obniżyć poziom trójglicerydów,
  • obniżyć ciśnienie krwi,
  • zmniejszyć objawy depresji i ADHD,
  • zmniejszyć stany zapalne występujące w Twoim organizmie,
  • podnieść poziom “dobrego” – HDL cholesterolu,
  • obniżyć poziom kortyzolu
  • zmniejszyć odczucie niepokoju,
  • dłużej podtrzymać zdolności intelektualne,
  • poprawić pamięć,
  • zmniejszyć czas reakcji oraz poziom stresu,
  • zmniejszyć objawy bezsenności.

Wymienione tutaj pozytywy są jedynie wybiórczą listą korzyści, które może odnieść nasz organizm, gdy dostarczamy mu w diecie lub w suplementacji, kwasy tłuszczowe omega-3. 

Omega-3 – rano czy wieczorem?

Aby w pełni odpowiedzieć na to pytanie, warto wpierw prześledzić odpowiedź na inne, nie mniej ważne, pytanie. 

Na co muszę zwrócić uwagę z suplementując kwasy omega-3?

Jeśli uważnie czytałeś pierwszą część artykułu, z pewnością zauważyłeś, że nie muszą dodatkowo suplementować kwasami omega-3 swojej diety ci z Was, którzy spożywają dużą ilość tłustych ryb morskich. Logicznym więc jest, skoro natura jako najlepsze dla człowieka źródło kwasów omega-3 wybrała posiłek o wysokiej zawartości tłuszczu, również my suplementy w postaci kapsułek z kwasami omega-3 powinniśmy spożywać wraz z posiłkiem zawierającym dużą ilość tłuszczów. 

Pierwszą rzeczą przy planowaniu suplementacji kwasami omega-3, jest spojrzenie na całokształt naszej diety! 

Na nic bowiem dalsze wskazówki odpowiadające na pytanie: rano czy wieczorem, jeżeli dana pora dnia nie zapewnia posiłków o wysokiej zawartości tłuszczów. 

I tak jeśli, jak wiele osób dbających o sylwetkę, pierwsza połowa Waszego dnia jest uboga w węglowodany, ale bogata w kwasy tłuszczowe, to właśnie ten czas będzie bardziej wskazany jako pora suplementowania omega-3. 

Jeśli jest odwrotnie, przez większość część dnia spożywacie niską ilość tłuszczów, bazując na węglowodanach, jako głównym źródłem energii logiczne jest, że to posiłki popołudniowo-wieczorne będą lepszym czasem na uzupełnienie omega-3.

Drugą wartą rozważania rzeczą jest fakt, że mimo ogromu dobrodziejstw, które niosą z sobą kwasy omega-3 dla naszego ciała są one preferencyjnie spalane przez nasz organizm na cele energetyczne…

Dlatego warto, aby poza tłuszczami, o których wspomniałem w punkcie pierwszym w posiłku, do którego dołożycie kwasy omega-3, znalazły się również węglowodany, choćby w ograniczonym zakresie. W ten sposób to właśnie one zapewnią “pierwszy rzut energetyczny”, do wykorzystania przez Twój organizm. Dzięki temu jest szansa, że większa ilość kwasów omega-3 może zostać wykorzystana na cele inne niż energetyczne!

A co jeśli mam w miarę równomierne rozłożenie makroskładników? 

Powinienem suplementować omega-3 rano, czy wieczorem?

Wydaje się, że w takim przypadku nieco więcej korzyści będziemy mogli “wyciągnąć” z suplementacji kwasami tłuszczowymi omega-3, gdy będziemy spożywać je wieczorem. 

Bazując na doniesieniach naukowych możemy zakładać, że spożywanie omega-3 w tym czasie może pomóc nam wydłużyć nasz sen, zmniejszyć liczbę wybudzeń w nocy, poprawić jakość snu oraz zapewnić lepszy relaks. 

Wszystkie osoby, które wiedzą jak ważny jest sen dla naszych osiągnięć sportowych oraz dla naszej sylwetki, już w tej chwili wywnioskowali, że suplementacja kwasami omega-3 powinna odbywać się wieczorem, przy zapewnieniu warunków podanych wyżej. 

Dodatkowo kwasy omega-3, jak wspomniałem wyżej, potrafią zmniejszyć stany zapalne występujące w Twoim organizmie, a te najczęściej najbardziej dają o sobie znać rano. Jak wykazują badania niesterydowe leki przeciwzapalne, działają najlepiej na kilka godzin przed wystąpieniem najbardziej dokuczliwych objawów bólu wynikających ze stanów zapalnych. Widzimy więc, że również w takim przypadku suplementacja kwasami omega-3 może być przeprowadzona wieczorem.

Zadbaj zatem o spełnienie pierwszych dwóch warunków optymalnego przyjmowania kwasów omega-3, a jeśli pokryje się to Twoim planem dnia, suplementuj je wieczorem.

Tagi

ALLNUTRITION

Bez względu czy siłownia jest Twoim drugim domem, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę, marka Allnutrition spełni wszystkie Twoje oczekiwania. Każdy produkt musi być odpowiedzią na konkretne potrzeby klientów.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close