Artykuły

Skurcz mięśni – objaw niedoboru magnezu

Magnez należy do pierwiastków, który odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie, bierze udział w ponad 300 reakcjach i jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ciało człowieka zawiera około 1000 mmol (22–26 g) magnezu, z czego około 60% zdeponowanego jest w układzie kostnym, 20% w tkance mięśni szkieletowych, 20% w układzie nerwowym i pozostałych narządach jak wątroba, nerki, serce.

Przyjmuje się, że do 20 roku życia dzienny przyrost magnezu w ciągu doby to około 3,2 mg. Ogólnie zakłada się, że na przyrost każdego kilograma masy ciała potrzeba nam około 300 mg magnezu, a na 1 kg tkanki mięśniowej 200 mg magnezu.

Zalecenia

Dla populacji polskiej zalecane dzienne spożycie (RDA) magnezu to 320 mg dla kobiet i 420mg dla mężczyzn. Statystyki pokazują jednak, że średnie spożycie tego pierwiastka w Polsce wynosi zaledwie  297 mg i jest znacząco niższe u kobiet. Przyjmuje się, że aż 70% płci żeńskiej nie dostarcza odpowiedniej ilości tego mikroelementu. Dodatkowo badania wskazują, że kobiety po menopauzie powinny spożywać aż 1000 mg magnezu w ciągu doby, by utrzymać odpowiednią homeostazę mineralną w organizmie.

Objawy niedoboru

Niedobór magnezu w szybki sposób daje o sobie znać w postaci bolesnych skurczy, mrowienia lub drgania powiek. Spotkać to może każdego, niezależnie od wieku, stanu zdrowia i stanu fizjologicznego.

Najczęstsze przyczyny niedoboru magnezu to:

  • zła dieta niedoborowa w magnez,
  • problemy z trawieniem,
  • antybiotykoterapia,
  • biegunki,
  • stosowanie środków diuretycznych,
  • wysoka zawartość fitynianów w diecie,
  • wysoka zawartość fosforanów w diecie.

Dlaczego niedobór magnezu powoduje skurcze?

Składniki mineralne, a szczególnie wapń, magnez i potas biorą udział w kontroli skurczów mięśni. Gdy dochodzi do zaburzenia homeostazy między tymi pierwiastkami, może doprowadzić to do niekontrolowanych skurczów i drgań. Komórki mięśniowe posiadają białka, które wychwytują wapń oraz magnez.

Wysokie stężenie wolnego magnezu powoduje wolniejszy wychwyt wapnia przez receptory w białkach, dzięki czemu nie dochodzi do nieprzewidzianych skurczy i drgań. To właśnie wapń jest odpowiedzialny za skurcz włókien, jest to proces normalny i kontrolowany, gdy zachowana jest homeostaza mineralna.

W momencie, gdy poziom Mg spadnie, dochodzi do wysycenia wapniem komórek, które odbierają to jako bodziec do aktywacji tkanek. Dopiero obniżenie ilości tego pierwiastka, prowadzi do rozkurczenia mięśnia.

Warto zwrócić uwagę, że niski poziom magnezu ma wpływ nie tylko na dyskomfort po treningu lub w nocy, może objawić się reakcją innego ważnego mięśnia, jakim jest serce. Utrata magnezu może powodować wystąpienie arytmii oraz częstoskurczu.

Podsumowanie

Skurcz mięśni to jeden z wielu możliwych skutków niedoboru magnezu. Może towarzyszyć temu również nerwowość, problemy ze snem, czy zaburzenia gospodarki energetycznej. W chwili, gdy widać pierwsze objawy deficytu tego pierwiastka, warto rozważyć odpowiednią suplementację magnezem o jak najlepszej biodostępności np. cytrynianem.

Źródła:

Tagi

ALLNUTRITION

Bez względu czy siłownia jest Twoim drugim domem, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę, marka Allnutrition spełni wszystkie Twoje oczekiwania. Każdy produkt musi być odpowiedzią na konkretne potrzeby klientów.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close