Artykuły

Suplementy diety, które pozytywnie wpływają na życie seksualne

O czym dowiesz się w tym artykule? – TL;DR

  • Problemy utrudniające pełnię radości z życia seksualnego,    
  • Uzupełnianie niedoborów    
  • witamina D    
  • cynk    
  • Wspomaganie    
  • Ashwagandha    
  • Żeńszeń koreański    
  • Kozieradka – Fenugreek    
  • Gingko biloba    
  • Arginina, cytrulina    
  • Tribulus terrestris – buzdyganek    
  • Maca    
  • Coleus forskohlii – pokrzywa indyjska    

czytam dalej….

Pożycie seksualne stanowi bardzo ważną część życia nas wszystkich. Zależy nam na tym, aby było jak najbardziej udane oraz abyśmy mogli cieszyć się nim przez wiele, wiele lat. To pragnienie dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. 

Niestety świat, w którym żyjemy, wydaje się robić wszystko, aby utrudnić nam osiągnięcie obu celów… 

Stres 

Jesteśmy stale poddawani ogromnym stresom różnego rodzaju. Czy będą to coraz większe wymagania w szkole, presja przełożonego, aby oddać w terminie, już na starcie spóźniony, projekt, czy też może obciążenie wysiłkiem fizycznym ponad możliwości regeneracyjne organizmu. Źródło stresu nie ma znaczenia. Ważne jest to, jak nasz organizm potrafi sobie z nim poradzić. Tutaj mogą przydać się niektóre suplementy.

Starzenie się

O ile u kobiet udane życie seksualne, w niektórych przypadkach, może z czasem poprawiać się, o tyle u mężczyzn, najczęściej wraz ze spadkiem wytwarzania naturalnego testosteronu z powodu upływu lat, może być wręcz przeciwnie… 

Zmniejszone zdolności do podjęcia udanego życia seksualnego, prowadzić mogą do zmniejszenia częstotliwości tegoż, a to dalej może prowadzić do coraz większych frustracji. Czyli brak udanego życia seksualnego wynikający z przyczyn biologicznych może prowadzić do zwiększenia poziomu stresu, co dalej napędza kolejny problem, który może uniemożliwić udane życie seksualne panom… Ot, takie samonapędzające się koło…

Jak sobie z tym radzić? 

Po pierwsze, w tych miejscach, w których możesz (np. odpowiednie zmniejszenie obciążeń treningowych), zadbaj o zmniejszenie poziomu i częstotliwości występowania czynników stresujących. To jednak temat na osobny artykuł…

Po drugie, być może nie tyle rozwiązaniem, ile wsparciem dla Twojego organizmu może być właściwa suplementacja.

Jakie suplementy?

Lista dostępnych suplementów, które mogą wspomagać nasze życie seksualne, jest przeogromna. Wiele z nich swoje źródło czerpie z doświadczeń przodków. Tak, oni również chcieli podnieść atrakcyjność swojego życia seksualnego. Praktycznie wszystkie ludy zamieszkujące różne kontynenty stosowały przeróżne, dostępne na danym terenie rośliny tak, aby radzić sobie z tym problemem. To jedna przyczyna tego, że składników, które są wykorzystywane przez producentów celem poprawy życia seksualnego, jest tak wiele.

Nowoczesna medycyna i postęp nauk biologicznych również przynoszą kolejne substancje, które mogą być przydatne w takim zastosowaniu. 

Oczywiście nie jestem w stanie wymienić w tym krótkim artykule wszystkich, dlatego skupię się jedynie na wyselekcjonowanych. Takich, które są w sposób legalny i łatwo dostępny możliwe do zakupienia sklepach z suplementami dla sportowców, a czasem nawet w aptekach.

Uzupełnianie niedoborów

Jeśli chcemy, aby nasz organizm funkcjonował poprawnie, musimy zadbać o to, aby w naszej diecie dostarczać szeregu makro- i mikroelementów. Dotyczy to również poprawy jakości naszego życia seksualnego.

W tej części chciałbym zwrócić uwagę na dwa mikroelementy:

Witamina D

Jest jedną z rozpuszczalnych w tłuszczach witamin. Dlatego warto uzupełnić niedobory witaminy D wraz z posiłkami, w których macie ich znaczną ilość. Zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, w związku z tym, że nasz organizm potrafi wytwarzać ją sam pod wpływem promieni słonecznych, a w tym czasie rzadko kiedy wystawiamy skórę na słońce, może dojść do znacznych niedoborów tej witaminy. Jak pokazują wyniki badań u osób, u których stwierdza się niedobory tej witaminy, notuje się również niższy poziom testosteronu. A o wpływie testosteronu na zdolności i jakość życia seksualnego nie muszę chyba nikogo przekonywać. Jeśli więc podejrzewasz, że możesz mieć niedobory tej witaminy, możesz wykonać odpowiednie badanie krwi i to ew. potwierdzić lub zwiększyć ilość pokarmów, które są bogate w tę witaminę. Jeżeli jednak przypuszczasz, że niedobory mogą być znaczne, sięgnij po suplementację. 

Cynk

W pewien sposób podobna sytuacja, jak w przypadku witaminy D, może mieć również miejsce w przypadku innego mikroelementu – cynku. Jego możliwe niedobory nie będą co prawda wynikały z pogody na zewnątrz, jednak Wasza dieta może nie być dość bogata w ten pierwiastek. Podobnie, jak w przypadku witaminy D, wpierw warto zadbać o poprawę naszego sposobu odżywiania, a ew. dalsze braki uzupełnić suplementacją. Wszystko po to, aby produkcja testosteronu mogła przebiegać bez zakłóceń.

Wspomaganie 

Gdy upewnijmy się, że nasz organizm otrzymuje wraz z pożywieniem (+ ew. ze słońca) odpowiednie mikro- i makroelementy, a chcemy wznieść jakość naszego życia seksualnego na wyższy poziom, możemy pomyśleć o celowej suplementacji ekstraktami pochodzącymi z roślin z całego świata.

Ashwagandha

Ashwagandha stosowana była już w starożytnych Indiach. Pomaga znacząco zmniejszyć odczuwalność czynników stresogennych, a to może pomóc poprawie jakości życia seksualnego. Dodatkowo, co potwierdza wiele badań, potrafi podnieść poziom testosteron u stosujących ją osób.

Żeńszeń koreański

Jak sama nazwa wskazuje, pochodzi z obszarów Azji południowo-wschodniej. Podobnie jak ashwagandha zaliczany jest do adaptogenów, czyli pomaga łagodzić wpływ stresu na nasz organizm. W sposób bezpośredni, w badaniach, wykazano jego wpływ na poprawę erekcji. Co więcej, zmniejszać może odczuwalność symptomów menopauzy, redukować zmęczenie psychiczne, poprawiać samoocenę oraz samopoczucie. Jak widzimy pól, na których żeńszeń koreański może wspierać nasze życie seksualne, jest wiele. Widzimy jednocześnie, że na suplementacji żeń-szeniem koreańskim mogą skorzystać i mężczyźni, i kobiety, zwłaszcza w okresie menopauzy. 

Kozieradka – Fenugreek

Kolejna roślina pochodząca z Azji, jednak bardziej z rejonów Kaukazu. Spotykana była również w kulturach ludów Europy Wschodniej, na przykład Ukrainy. W przypadku kozieradki i jej pozytywnego wpływu na poprawę życia seksualnego mamy sytuację podobną jak z żeń-szeniem koreańskim. Na suplementacji tą rośliną skorzystają zarówno panie, jak i panowie. Wynika to z faktu, że kozieradka może wspierać produkcję hormonów płciowych, zarówno testosteron, jak i estrogenu. Wywiera wpływ nie tylko na zdolności do podjęcia czynności seksualnych, ale również bezpośrednio na znaczne zwiększenie libido. 

Gingko biloba

Tym razem z suplement, na którego stosowaniu zyskają najbardziej mężczyźni, gdyż ze względu na poprawę wytwarzania tlenku azotu, znanego między innymi z usprawniania przepływu krwi, może wspierać erekcję u panów, którzy mają z tym problem. Oddziaływuje również na strefę psyche, poprawiając nastrój, co jak wiemy, może być niebagatelne w aspekcie życia seksualnego. Podobnie jak większość wymienionych do tej pory roślin wykorzystywana była już w starożytności wśród ludów azjatyckich, głównie w Chinach. 

Arginina, cytrulina

Obydwa aminokwasy zestawiłem w jednym punkcie, gdyż możemy stosować je zamiennie lub preferencyjnie. Spożyta cytrulina zostaje przez nasz organizm zamieniona w argininę, która znana jest z tego, że zwiększa możliwości produkcji przez nasz organizm tlenku azotu. Z poprzedniego punktu dotyczącego ginkgo biloba wiemy, że ma to niebagatelne znaczenie w aspekcie możliwości uzyskania i utrzymania erekcji. W związku z tym, że cytrulina konwertowana jest do argininy, możemy na zasadzie eksperymentu, sprawdzić działanie zarówno samej cytruliny, jak i samej argininy lub ewentualnie ich kombinacji. Wszystko po to, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty. Decyzja będzie zależała od Ciebie.

Tribulus terrestris – buzdyganek

Wiele z najbardziej popularnych testoboosterów zawiera w swoim składzie ekstrakty z owoców buzdyganka. Podobnie jak wiele omawianych w tej publikacji roślin stosowany był już w starożytności wśród ludów zamieszkujących obecne Chiny i Indie. Jest to kolejny omawiany w tym artykule adaptogen. Z powodzeniem może być stosowany zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. W badaniach wykonywanych na przedstawicielach obu płci odnotowuje się m.in. wzrost pożądania seksualnego. Część wniosków z badań może wskazywać również na zastosowanie tribulusa przy problemach z erekcją. Panie stosujące suplementację buzdygankiem raportują poprawę jakości życia seksualnego. Widzimy więc, że tribulus podobnie jak kozieradka, żeńszeń koreański, ashwagandha może przynosić korzyści mężczyznom, jak i kobietom. 

Maca

Maca uprawiana była już w starożytności na zboczach Andów w Peru. Obecnie wykonywanie badania naukowe potwierdzają spostrzeżenia starożytnych ludów i wskazują na zastosowanie suplementacji pieprzycą peruwiańską celem podniesienia poziomu pożądania seksualnego. Efekt ten obserwuje się u obu płci. Ekstrakt z korzenia Maca może również zmniejszać objawy depresji, poprawiać samopoczucie, poprawiać częstotliwość występowania erekcji oraz zdolności seksualnych, zmniejszać objawy menopauzy oraz zmniejszać uczucie zmęczenia. W przypadku suplementacji pieprzycą peruwiańską mamy więc do czynienia z działaniami poprawiającymi zarówno zdolność do podjęcia udanego życia seksualnego, jak i redukującym stres. 

Coleus forskohlii – pokrzywa indyjska

Przed nami kolejna roślina stosowana już w starożytnych Indiach. W badaniach obserwuje się wzrost poziomu testosteronu u osób wspierających się forskoliną. Jest to więc suplement, na którego użyciu bardziej skorzystają mężczyźni. Panowie stosujący forskolinę raportują również o poprawie potencji, także w tych przypadkach, gdy nie do końca skuteczne było leczenie farmakologiczne. Stwierdzano zarówno poprawę siły erekcji, jak i czasu jej trwania.

Na zakończenie 

Widzimy więc, że gama możliwego wspierania naszego życia seksualnego, poprzez stosowanie suplementów, jest przeogromna. 

Musimy jednak pamiętać, aby zanim sięgniemy po wyspecjalizowane preparaty dostępne na rynku, wpierw zadbać o skorygowanie ewentualnych niedoborów pokarmowych oraz zminimalizować stres, który na nas oddziałuje. Bardzo często pomijanym elementem jest również jakość i długość snu. 

Tagi

Zbyszko Tarczewski

Twórca i Redaktor Naczelny magazynów: polski - Perfect Body i międzynarodowy - Perfect Body Elite. Autor ponad 350. artykułów z dziedziny fitness, zdrowia, sportów sylwetkowych i siłowych, diety oraz suplementacji. Recenzent wszystkim wydawanych artykułów w ww. magazynach.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close