Czy izolat białka sojowego jest zdrowy?

Każdy, kto obecnie unika spożywania mięsa i produktów spożywczych odzwierzęcych może dziś dużo łatwiej zbilansować swoje jadłospisy, niż wegetarianie i weganie jeszcze kilka dekad temu. Spektrum dostępnych produktów spożywczych oraz suplementów diety, a także opracowań wyników badań naukowych pozwalają bowiem na bardzo precyzyjne dopasowanie kompozycji codziennych jadłospisów do własnych potrzeb. Doskonałym na to przykładem są preparaty białkowe oparte o białko sojowe, które wzbogacają dietę w aminokwasy niezbędne.

izolat sojowy

  1. Strawność roślinnych i zwierzęcych białek 
  2. Walory izolatu białka sojowego. Dlaczego warto stosować izolat sojowy? 
  3. Bezpieczeństwo białek sojowych 
  4. Ile białka w proszku dziennie? 

Strawność roślinnych i zwierzęcych białek 

Białka pochodzenia roślinnego spożywane w swej naturalnej postaci mogą w pewnym stopniu obciążać przewód pokarmowy. Wystarczy wyobrazić sobie czas trawienia 100-gramowej porcji karkówki, która zawiera 18 g białka i 14 g tłuszczu (łącznie około 205 kcal), z równoważną porcją soczewicy, dostarczającą 24 g białka, ale przy tym jeszcze 60 g węglowodanów i 9 g błonnika (łącznie 350 kcal). O ile dla osób z siedzącym trybem życia i niskim zapotrzebowaniem energetycznym taka dysproporcja może być pożądana, tak już u każdego, kto regularnie uprawia sport, może wywoływać ona dyskomfort żołądkowo-jelitowy. Z pomocą w między innymi takich sytuacjach przychodzą suplementy białkowe zawierające izolat białka sojowego.

Walory izolatu białka sojowego. Dlaczego warto stosować izolat sojowy? 

Izolaty białek sojowych należą do najpopularniejszych wśród wegetarian i wegan suplementów. Powstają one po oddzieleniu białek z odtłuszczonych płatków sojowych, co wiąże się z usunięciem węglowodanów oraz błonnika. Produkt taki zawiera średnio około 80 g białka, 6 g węglowodanów i niecałe 2 g błonnika oraz tłuszczu. Ma postać proszku, który łatwo rozpuszcza się w wodzie, mleku lub napojach roślinnych. Charakteryzuje się dobrą strawnością i szybką przyswajalnością. Dodatki smakowe pozwalają na zwiększenie atrakcyjności sensorycznej tego typu preparatów i sprawiają, że można je spożywać zarówno pod postacią szejków, jak i wykorzystywać je do przygotowywania potraw na słodko (np. owsianek, naleśników), czy deserów (np. lodów, ciast).

Bezpieczeństwo białek sojowych 

Spożywanie białka przez osoby zdrowe i aktywne fizycznie w ilościach 1,4 – 2,2 g na każdy kilogram masy ciała uznawane jest za najbardziej efektywne w kontekście wspierania zarówno kondycji fizycznej, jak i zdrowia. Osoby o wyjątkowym obciążeniu pracą fizyczną i / lub zawodowi sportowcy nierzadko sięgają po nawet 3 g / kg m.c. Pułap ten uznawany jest za bezpieczny i dobrze tolerowany, jednak przekraczanie go z reguły nie przynosi dodatkowych korzyści. 

Ile białka w proszku dziennie? 

Suplementy diety, które ułatwiają zaspokojenie zapotrzebowania na białko, zazwyczaj spożywa się w ilościach nieprzekraczających 100 g dziennie. Górne granice tej ilości przeznaczone są raczej dla osób z dużą masą mięśniową i zapotrzebowaniem energetycznym. Izolaty białek sojowych nawet w większych ilościach nie wywołują ryzyka wystąpienia zaburzeń trawiennych, gdyż pozbawione są większości błonnika, a także są neutralne dla układu hormonalnego, ponieważ w procesie izolacji białka usuwane są niektóre związki bioaktywne charakterystyczne dla soi, takie jak fitoestrogeny.

OCEŃ ARTYKUŁ:
0 / 5 5 0
SFD
Twój koszyk (...)
Produkt został dodany Produkt został usunięty Do Twojego koszyka zostały dodane produkty z innego urządzenia Przywróciliśmy Twój koszyk z innego urządzenia
Wartość koszyka : ...